با استفاده از اپلیکیشن موسوم به «ملخ» گوگل به رایگان و در محیطی کاملا تعاملی و به دور از هرگونه تبلیغات، کدنویسی را یاد بگیرید.
گوگل به تازگی با راه اندازی اپلیکیشن Grasshoppers (ملخ) سعی دارد تا این امکان را برای افراد تازه کار فراهم کند تا در محیطی کاملا ساده و تعاملی کد نویسی را یاد بگیرند.
این اپلیکیشن صد درصد رایگان است و شما در آن هیچ گونه تبلیغی مشاهده نمی کنید و حتی برای استفاده از امکانات داخل برنامه نیز پولی پرداخت نخواهید کرد. برای کار با این اپلیکیشن شما نیازی نیست که سطح زبان انگلیسی تان عالی باشد و شما می توانید با سطح متوسط رو به پایین نیز به راحتی با آن کار کنید. در حال حاضر این اپلیکیشن تنها به آموزش برنامه نویسی با جاوا اسکریپت اختصاص دارد اما امیدواریم تا این شرکت به زودی زبان های دیگری را نیز به آن اضافه کند.
این اپلیکیشن برای هر دو سیستم عامل iOS و اندروید به رایگان در دسترس است.
لینک دانلود سیستم عامل Android
دنیای وب بسیار وسیع است و فعالیتهای مختلفی در آن انجام میشود. برخی از این فعالیتها به تنهایی یک شغل محسوب میشوند و تعدادی هم برخلاف اعتقاد عمومی اصلا شغل نیستند. با ما همراه باشید تا با شغل هایی که کریس کویر برای صنعت وب مطرح کرده است آشنا شویم.
۱)طراح وب (Web Designer)
وجود واژهی طراح در یک عبارت به این معنی است که شخص مورد نظر باید طراحی انجام دهد. وجود کلمهی وب نیز به این معناست که طراحی مورد نظر روی وب انجام میگیرد. با این اوصاف یک طراح وب باید روی طراحی المانهای وبسایت و نحوهی عملکرد آنها تمرکز کند. این افراد باید روی HTML، CSS و جاوا اسکریپت تسلط کامل داشته باشند.
۲)توسعهدهندهی Front End
تمرکز اصلی این عنوان شغلی بر روی HTML, CSS و جاوا اسکریپت است. کار یک توسعه دهندهی وب با کار یک طراح متفاوت است. برای همین است که از واژهی توسعهدهنده برای این افراد استفاده میکنیم. فرد مورد نظر باید توانایی استفاده از HTML, CSS و جاوا اسکریپت را به بهترین نحو داشته باشد تا بتواند شکل ظاهری و رابط کاربری سایت را تولید نماید.
۳)طراح رابط کاربری (UI Designer)
این کار بیشتر از اجرای طرح، روی خود طراحی اجزا تمرکز دارد. طراحان UI موظفند سبک خود را در کل روند طراحی محصول حفظ کنند. به عبارت دیگر نوع چینش و محتوای صفحات با یکدیگر همخوانی داشته باشد. زبان طراحی مورد استفاده در تمامی روندها و صفحات هم سازگار باشد. این فرد باید با زبان های HTML و CSS آشنا باشد.
4)طراح تجربهی کاربری (UX Designer)
وظیفهی یک طراح UX این است که روی عملکرد کاربران تمرکز کند. اینکه کاربران چگونه از یک سایت استفاده میکنند و چه عکسالعملی دارند. سپس با استفاده از نتایج بدست آمده، سایت را به صورتی بهینه میکند که کاربران تجربه بهتری در استفاده از آن داشته باشند.
۵)طراحی تعاملی(Interaction Designer)
در طراحی تعاملی نحوهی طراحی بیشتر مد نظر است. با این تفاوت که روی نحوهی استفاده از اجزا تمرکز میشود تا کاربر بیشتر با وب سایت تعامل داشته باشد.
۶) Art Director
افرادی که در این شغل فعالیت میکنند باید کیفیت کاری پروژه را تحت کنترل داشته باشند. در واقع این افراد مدیریت طراحان پروژه را برعهده داشته و با مشتریان در ارتباطند.
۷) توسعه دهنده وب (Web Developer)
فرد در این شغل بیشتر روی برنامهنویسی سمت سرور تمرکز میکند. برای داشتن این شغل باید زبان های سمت سرور مانند پایتون، روبی، PHPو ASPرا بلد باشید. همچنین مهارتهای پایهای در زمینههای دیتابیس، جاوا اسکریپت و HTML داشته باشید. این عنوان شغلی با توسعهدهندهیFront End کاملا متفاوت است. یک توسعه دهندهی وب توجه کمی روی نحوه کار کردن عناصر در صفحه وب دارد در حالیکه بیشتر روی برنامهنویسی سایت، ارتباط با دیتابیس و مباحث امنیتی تمرکز میکند.
Web Programmer یا Web Aplication Developer نامهای دیگری است که به این عنوان شغلی داده میشود.
۸) Full Stack Developer
این شغل ترکیبی از برنامهنویسی سمت سرور و سمت کلاینت است. در واقع کسی که این مسئولیت را برعهده دارد باید میان دو برنامه نویس سمت سرور و سمت کاربر ارتباط برقرار کند.
۹)استراتژیست محتوا (Content Strategist)
این شغل روی پیادهسازی فنی سایت تاثیری ندارد. بعد از طراحی سایت وظیفهی آنالیز داده ها، تغییر محتوای سایت و هدایت وبلاگ نویسان برعهدهی استراتژیست محتوا است.
۱۰) تکنسین IT
این فرد با تجهیزات کامپیوتری کار میکند و بیشتر در زمینه سخت افزاری فعالیت دارد.
۱۱) Dev Ops
این افراد میان متخصصان آی تی و توسعه دهندگان ارتباط برقرار میکند. فعالیتهایی مانند کنترل نرم افزارهای سمت سرور، کنترل نسخه، تست سرورها و فرآیند ها برعهدهی این افراد است.
” هکر به معنای شخصی که رخنه های امنیتی یک سرویس را پیدا میکند، یک اصطلاح است نه شغل! “
۱۲) مدیر پروژه (Product Manager)
مدیر پروژه به عنوان مدیر تیم فعالیت میکند و تمامی افراد را برای رسیدن به هدف هدایت میکند.
۱۳) نماینده خدمات به مشتریان (Customer Service Representative)
این عنوان شغلی ارتباط مستقیمی با مشتریان دارد و برای کمک به بهبود سایت فعالیت میکند. در واقع مشکلاتی را که از دید مشتریان وجود دارد، به گوش مدیران پروژه رسانده و از این طریق با جامعهی هدف سایت ارتباط برقرار می کند.
۱۴) متخصصان SEO
کارشناسان سئو تمامی تلاش خود را میکنند تا یک وب سایت در موتورهای جستوجو دیده شود. این صنعت زیرشاخههای خاص خود را دارد.
” واژهی وب مستر شغل آی تی محسوب نمیشود. وب مستر معنی خاصی ندارد و مشخص نمیکند که وظیفهی یک فرد چیست. “
شغل هایی که در این دسته بندی قرار نمیگیرند:
طراح گرافیک؛ طراح گرافیک لزوما در زمینهی وب فعالیت نمیکند.
مهندس نرم افزار؛ یک مهندس نرمافزار ممکن است برنامه نویس هم باشد اما در زمینهی وب فعالیت نمیکند.
تمامی مسئولیتهایی را که در بالا ذکر شد، میتوانیم بر اساس مهارت افراد دوباره دستهبندی کنیم. برای مثال شغل مدیر ارشد پروژه با مدیر پروژه متفاوت است.
در صورتیکه زمینههای کاری دیگری به ذهنتان میرسد برای ما بنویسید تا به دستهبندی های فوق اضافه شود.
با یک گشت و گذار ساده در وب سایتهای سئو با عباراتی همچون سئوی تضمینی، تضمین رتبه یک در گوگل و عباراتی مشابه اینها مواجه خواهید شد. خیلی از وبمسترها و مدیران سایتها نیز از شرکت ها و افراد سئوکار می پرسند آیا شما سئو را تضمینی انجام میدهید؟
اما واقعا این شعارها تا چه حد واقعیت دارند و آیا سئوی تضمینی میتواند واقعیت داشته باشد؟ اصلا تضمین در سئو به چه معناست؟
صادقانه بگوییم تضمین رتبه گوگل در سئو تنها یک شعار غیرممکن است. شاید از خود بپرسید که چگونه تضمین رتبه در گوگل غیرممکن است در حالی که برخی از شرکت های سئو در تبلیغات خود رتبه های برتر گوگل را برای مشتری تضمین می کنند؟
۱ – رتبه گوگل چیزی است که در اختیار ما نیست
گوگل مرتباً موتور جستجوی خود را آپدیت کرده و آنرا به الگوریتمهای جدید و متفاوت مجهز میکند. از طرفی نیز این تغییرات معمولاً غیر قابل پیش بینی بوده و کسی از برنامههای گوگل برای تغییر الگوریتم و مکانیزم جستجوگر خود در آینده خبر ندارد.
حال این پرسش پیش میآید وقتی از آینده چیزی اطمینانی وجود ندارد، چگونه میتوان آن را تضمین کرد؟! شرکتها و افراد حرفه ای که در زمینه سئو فعالیت میکنند، میتوانند چیزی حدود ۳۰ درصد و یا بیشتر نرخ کلیک سایت در گوگل و در نتیجه ترافیک ورودی گوگل را برای شما افزایش دهند. همچنین این افراد با استانداردسازی ساختار وب سایت از جمله لینکها، تصاویر، منوها و… موجب میشوند وب سایت نزد گوگل از اعتبار به مراتب بیشتری برخوردار شود. اما اختیار تغییر رتبه سایت در گوگل نهایتا به خود این موتور جستجو بر میگردد و چیزیست که از دسترس سایر افراد خارج است.
۲ – گوگل هیچگونه همکاری با شرکتهای سئو ندارد
گوگل با جمله زیر صراحتا اعلام کرده که هیچ شخصی نمی تواند رتبه ۱ را به مشتریان تضمین کند.
No one can guarantee a #1 ranking on Google.
این جمله در حقیقت نشانگر این است که گوگل با شرکتهایی که در زمینه سئو فعالیت میکنند، هیچگونه همکاری ندارد.
با اظهار تأسف برخی از شرکتها همچنان در تبلیغ سئوی تضمینی پافشاری میکنند؛ اما آنچه مهم است این است که اشخاص نباید فریب این تبلیغات را بخورند و همواره مطمئن باشند همکاری با اینچنین شرکت ها به جز هدر دادن زمان و سرمایه نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.
۳ – نتایج جستجو در گوگل هیچگاه ثابت نیست
هنگامی که شما کلیدواژه ای را در گوگل جستجو می کنید گوگل با توجه به زمان، مکان شما، تاریخچه جستجو های شما و … نتایج جستجو را برای شما لیست میکند.
برای مثال زمانی که شما کلیدواژه «آموزش برنامهنویسی» را جستجو میکنید، با یک لیست خاص از وب سایت ها مواجه می شوید. حال اگر چند ساعت بعد شخصی دیگر از مکانی دیگر همین کلیدواژه را جستجو کند، با نتایج متفاوتی رو به رو خواهد شد. بنابراین تضمین رتبه یک در گوگل یک امر غیر منطقی و غیر قابل انجام است. البته شاید برخی افراد یا شرکت ها با ترفندهایی ویژه، یک سایت را در چند کلیدواژه خاص به صفحه اول گوگل بیاورند اما شک نکنید آن سایت پس از مدتی با جریمههای گوگل مواجه خواهد شد.
۴ – تنها رتبه نیست که اهمیت دارد
سئوی وب سایت تنها به بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو ختم نمیشود. آنچه اهمیت بیشتری دارد بهینهسازی سایت برای بازدیدکنندگان و ایجاد یک تجربه کاربری جذاب و متفاوت است.
ممکن است هنگام جستجوی یک کلیدواژه خاص، وب سایت مدنظر شما در ابتدای لیست نتایج قرار بگیرد اما کاربران پس از ورود به این سایت به هر دلیلی مانند تجربه کاربری ضعیف خیلی زود از آن خارج شوند، در این حالت گوگل زمان کمی که کاربر در این وب سایت باقی مانده است را دلیلی برای کاهش اعتبار ورتبه این وب سایت خواهد دانست. بنابراین در وهله اول تجربه کاربری بهتر و کسب رضایت بازدیدکنندگان نسب به رتبه سایت در گوگل اهمیت بیشتری دارد.
همانطور که گفته شد، سئوی تضمینی به دلایل زیادی از جمله دلایل مهمی که در بالا نام بردیم، تنها یک شعار است.
البته اگر سئو از همه نظر مطابق با استانداردها باشد میتوان آنرا از قبل یک سئوی تضمینی دانست؛ اما تضمینی که استانداردهای سایت را گارانتی میکند و نه رتبه گوگل را! بنابراین سئوی تضمینی همان دقت، صداقت و کیفیت در کار است که یک سئوکار حرفهای و با تجربه هنگام انجام یک پروژهی سئو آنرا در اولویت قرار میدهد.
بهینه سازی سایت یکی از مهمترین دغدغههای هر وبسایت است. صاحبان وبسایتها دوست دارند در نتایج موتورهای جستجو، بیشتر دیده بشوند. پس اگر شما هم وبسایتی دارید و در تلاش هستید تا رتبه گوگل و سایر موتورهای جستجو را ارتقا دهید، بهتر است با روندهای پیش رو آشنایی بیشتری داشته باشید. در این متن به روشها و نکاتی اشاره شده که در قالب استراتژیهای مفید و کاربردی امتحان شدهاند.
سال گذشته، شرکت گوگل اعلام کرد که «رنکبرین» سومین فاکتور مهم رتبهبندی این شرکت است. البته جایگاه این عامل رتبهبندی در حال تغییر است و روز به روز بر اهمیت آن در جستجوی کاربران اضافه میشود. سؤال مهم این است: الگوریتم رنکبرین چیست و چگونه عمل میکند؟
رنکبرین نوعی سیستم یادگیری ماشینی است که به گوگل در مرتب کردن دادههای جستجو شده کمک میکند. در ظاهر چنین فرایندی، بسیار پیچیده به نظر میرسد اما در واقعیت، قضیه بسیار سادهتر است. به کمک این فاکتور مهم در سئو و بهینه سازی سایت، امکان اندازهگیری و بررسی چگونگی تعامل کاربران با نتایج هر جستجو مشخص میشود. در نتیجه، نتایج یافتشده با ترتیبی خاص رتبهبندی میشوند.
به عبارت دقیقتر، وقتی کاربران شروع به جستجوی مطلب خاصی میکنند، بنا به سئوی به کارگرفته شده و عوامل مهم در رتبهبندی، برخی از سایتها به عنوان نتیجه برای کاربر ظاهر میشوند. کاربران معمولا از اولین نتیجه شروع کرده و وارد سایتهای مختلف میشوند. حال اگر به فرض مثال، کاربری که وارد دومین سایت معرفیشده در نتایج شده است، از محتوای پیش روی خود رضایت نداشته باشد؛ پس از چند ثانیه وبسایت را ترک خواهد کرد و مثلا وارد وبسایت دیگری که در گزینههای دیگر پیشنهاد شده خواهد رفت. اگر وبسایت جدیدی که به آن وارد میشود، محتوایی مناسب با واژه و عبارت مورد جستجوی او ارائه کند یقینا مدت زمان بیشتری را در آن سایت سپری خواهد کرد. گوگل این رفتارها و تجارب مشتری را میبیند و ثبت میکند. در نتیجه در مورد رتبهبندی سایتها تجدیدنظر می کند و سایتی که بیشترین استقبال را در مخاطب ایجاد کرده، در صدر نتایج جستجو قرار میدهد.
زمان توقف به مدت زمانی گفته میشود که کاربرِ در حال جستجو در سایت شما میگذراد. اینطور که پیدا است، رنکبرین توجه زیادی به زمان توقف میکند. به تازگی، اعلام شده است که گوگل از زمان توقف به عنوان سیگنالی در رتبهبندی استفاده میکند. آمار و ارقام نشان میدهد که بیشترین زمان توقف کاربران در ۱۰ نتیجه برتر گوگل در صفحه نخست، ۳ دقیقه و ۱۰ ثانیه است.
اگر زمانی را به بررسی گوگل آنالیتیک اختصاص داده باشید، حتما به خوبی میدانید که زمان توقف ۳ دقیقه به بالا زمان معقولی است. بدیهی است، وبسایتهایی که زمان توقف بالا و خوبی دارند، جایگاه و رتبه بهتری نیز کسب میکنند. وقتی کاربران، مدت زمان طولانی را روی وبسایت شما میگذارند یعنی از محتوای شما لذت بردهاند و آنچه ارائه کردهاید، کاربردی و مفید بوده است. هر چه شمار کاربران اینچنینی افزایش پیدا کند، رتبه وبسایت شما نزد گوگل نیز بهبود پیدا خواهد کرد.
یکی دیگر از عوامل مهم در سئو و بهینه سازی سایت، نرخ کلیک نسبت به رتبه یا CTR است. این نرخ عبارت است از نسبت تعداد دفعات کلیک بر روی سایت به تعداد دفعات نمایش آدرس و نام برند در نتایج جستجو. موضوع از این قرار است که گاهیاوقات، وبسایتها بالاتر از جایگاه و رتبه واقعیشان قرار میگیرند. وقتی وبسایتی نمیتواند بازدید خوبی برای خود فراهم کند و استحقاق جایگاه فعلیاش را ندارد، پس چرا باید همچنان در رتبهای قابل توجه باشد؟ نکته این است که برای سئوی مناسب و بهینه سازی وبسایت لازم است به CTR نگاهی دقیقتر داشت و تمرکزی مناسب و به اندازه نسبت به آن به کار گرفت. اخیرا، گوگل در اقدامات جدید خود، شکل نتایج جستجو را تا حد زیادی تغییر داده است و همان طور که حتما ملاحظه کردهاید، نتایج را در قالب جعبههای اطلاعات و به طور پرسش و پاسخهای خلاصهشده ارائه میکند.
واقعیت این است که گوگل خیلی بیشتر از گذشته هوشمند شده است و علاوه بر محتوا بر بستری که محتوا در آن شکل میگیرد نیز نهایت توجه و دقت را دارد. به عبارت دیگر، گوگل در انتخاب نتایج مناسب صرفا به کلمات کلیدی و فاکتورهای مرتبط با آن حساسیت نشان نمیدهد بلکه بستر و شیوه شکلدهی به محتوا و کلمات کلیدی را نیز در نظر میگیرد. پس لزوم تولید محتوای عمیق بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می دهد.
برای تأثیرگذاری هر چه بیشتر محتوای موجود در سایت، باید از واژههای کلیدی LSI نیز استفاده کنید. کلمات کلیدی LSI، واژه ها و عبارتهایی هستند که بیشترین نزدیکی را با موضوعات مورد جستجوی کاربر دارند. برای یافتن کلمات کلیدی مناسب میتوان از ابزارهای LSI یا جستجو در گوگل نیز استفاده کرد. گوگل نیز با گوگل کیورد پلنر (Google keyword planner) به شما کمک میکند تا ایدههای نابتری در انتخاب کلمات کلیدی به دست آورید.
بیل هانت میگوید: «کلمات کلیدی رو به زوال را پیدا کن و برای آنها جایگزینی مناسب داشته باش»
در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز، گوگل اعلام کرد که از «Mobile First Service» استفاده میکند. به عبارت دیگر، گوگل به ورژن موبایلی وبسایتها به چشم ورژن اصلی نگاه میکند. حتی اگر شخصی از طریق دسکتاپ به جستجو بپردازد، گوگل همچنان این رویکرد را خواهد داشت. چنین تغییری از سوی گوگل بسیار منطقی به نظر میرسد زیرا این روزها بر اساس آمار، ۶۰ درصد از جستجوهای کاربران از طریق بستر تلفنهای همراه صورت میگیرد. پس به نظر میرسد که رسیدگی به قالب موبایلی تلفن همراه در آیندهای خیلی نزدیک به کلی جای دسکتاپ را خواهد گرفت. نکتهای که نباید از یاد برد این است که محتوای به کار رفته و نمایش وبسایت در هر دو ورژن موبایلی و دسکتاپ مشابه باشد. بسیاری از وبسایتها، محتوایی را در قالب موبایلی خود نشان میدهند که در دسکتاپ قابل رؤیت نیست. برای کنترل تمام فاکتورهای سئو و بهینه سازی در وبسایت، لازم است نوعی هماهنگی بین بسترهای مختلف ارائه سایت وجود داشته باشد.
همین حالا هم، ویدیوهای آنلاین مورد استقبال زیادی واقع شدهاند. پیشبینیها حاکی از آن است که در سالهای آینده، بیشتر حجم اینترنت را به خود اختصاص خواهند داد. اگر به محتوای خود در قالب ویدیوها نیندیشید تا حد زیادی از رقبا عقب خواهید افتاد. یوتیوب یکی از مهمترین مراجع کاربران برای جستجوی موضوعات مختلف است. اگر میخواهید از نظر بهینه سازی کردن وبسایت وسئو موفق عمل کنید، به تولید محتوا در یوتیوب نیز فکر کنید. اگرچه تولید محتوای ویدیویی مناسب کار دشواری است و به برنامهریزی بیشتری نیازمند است اما تقریبا تمام کسانی که از محتوای ویدیویی تولیدشده استقبال میکنند به وبسایت نیز سر میزنند و از آن بازدید به عمل میآورند.
حالا که کاربران به دنبال محتوای ویدیویی هستند، نباید تعلل به خرج داد. تعبیه ویدیوهای جذاب و مفید در پُستهای وبسایت یکی از بهترین روشها برای ارتقای سئو و بهینه کردن وبسایت است. یکی از کلیدهای موفقیت، همراهی با خواسته و نیاز مخاطب است. تمرکز بر ویدیوها نیز یکی از این نیازها و خواستههای امروز کاربران است. برای اینکه دریابید تولید محتوای ویدیویی تا چه حد مهم و تأثیرگذار است باید به نقش یوتیوب دقت بیشتری داشته باشید. یادتان باشد که یوتیوب متعلق به گوگل است و در نتایج جستجوها به گستردگی از ویدیوهای موجود در یوتیوب استفاده میکند. در واقع، گوگل شروع به ترکیب نتایج یوتیوب با تصاویر کرده است. یعنی محتوای موجود در یوتیوب در نتایج جستجوی عکس و تصویر نیز ظاهر می شوند.
علیرغم وجود فاکتورهای مختلف و تأثیرگذاری آنها در شکلگیری و مدیریت صحیح سئو و بهینه ساختن سایت، همچنان تولید محتوا و لینکها از بیشترین اهمیت برخوردارند. بدون وجود محتوایی مناسب و جذاب، لینکی دریافت نخواهید کرد و بدون وجود لینکها نیز قادر به رسیدن به صفحه نخست جستجوها نخواهید بود.
زمانی که نتوانید به صفحه اول جستجوهای گوگل راه پیدا کنید، تمام تلاشها در زمینه رنکبرین، جستجوی صوتی، ویدیویی و… بیهوده خواهد بود. بنا به گزارش گوگل، اولین فاکتورهای رتبهبندی این شرکت مبتنی بر محتوا و لینکها صورت میگیرد. در واقع، تعداد سایتهایی که به وبسایت شما لینک میدهند، مهمترین عامل برای ارتقای رتبه در نتایج جستجو هستند. دریک کلام باید گفت، محتوا مهمترین فاکتوری است که جایگاه وبسایتهای مختلف را بهبود میبخشد.
همانطور که عنوان شد، کلید طلایی موفقیت در زمینه سئو و بهینه کردن سایتها محتوای مناسب است. محتوای مناسب با گذر زمان، شکلهای متفاوتی به خود میگیرد. محتوای بصری مانند ویدیو نیز به شدت در حال رشد و توسعه است.
نظرسنجیهای اخیر نشان میدهد، ۳۷ درصد بازاریابان، بازاریابی از طریق محتوای بصری را مهمترین و مؤثرترین روش برای توسعه فعالیتهای خود اعلام کردهاند. پینترست و اینستاگرام، نمونهای از رشد بیشائبه بازاریابی بصری هستند. برای اینکه تأثیرگذاری فاکتورهای بصری افزایش پیدا کند، اعمال ترفندهایی لازم است. مثلا استفاده از تصاویر و ویدیوهایی که قابلیت استفاده از سوی سایر وبسایتها را نیز دارند، در واقع نوعی لینکدهی است. وقتی محتوای تولیدی وبسایت شما در قالب عکس و ویدیو از سوی سایر وبسایتها مورد استفاده قرار میگیرد، معمولا به شما لینکدهی میکنند.
انتشار دادههای منحصر بفرد نیز نکته دیگری است که باید به شدت مورد توجه قرار گیرد. بلاگرها و روزنامهنگاران عاشق محتوا و دادههای منحصر بفرد هستند. اگر بتوانید آمار، نظرسنجیها یا مطالعات مشخصی درباره صنایع و موضوعات مختلف ارائه کنید، در زمینه به اشتراکگذاری لینک، قدم بزرگی برخواهید داشت.
تشویق به نظردهی یا به اصطلاح مأنوستر، کامنتگذاری نیز در ارتقای وضعیت سئو و بهینهساختن سایت نقش مهمی ایفا میکند. نظراتی که برای شما در وبسایت میگذارند به بهبود رتبهبندی کمک زیادی میکند. براساس آنچه گوگل اعلام کرده است، برای بهبود وضعیت سئو، به اشتراک گذاشتن نظرات مشتریان در وبسایت اثربخشی بیشتری نسبت به وجود این نظرات در شبکههای اجتماعی مربوط به وبسایتتان دارد.
پادکستها نیز ابزار دیگری برای بهبود رتبهبندی و سئو به شمار میروند. رشد محبوبیت پادکستها در سالهای اخیر چشمگیر بوده است. برای مثال، در کشور ایالت متحده آمریکا، ۶۷ میلیون آمریکایی در ماه حداقل یک بار به پادکست گوش میکنند.
ویندی پییرسال میگوید: «گوگل وقتی دوستتان دارد که مردم دوستتان داشته باشند»
تکنیکهای سئو کلاه سفید، ساخت لینک، فرایند گرفتن هایپرلینک از سایتهای دیگر است. این تکنیک، یکی از تکنیکهای بیشماری است که برای بهینهسازی سایت (SEO)، مورد استفاده قرار میگیرد. این روش به کاربران کمک میکند تا راحتتر و به شکل مفیدتری میان صفحات مختلف اینترنتی بچرخند. موتورهای جستجو نیز از این لینکها استفاده میکنند تا صفحات مختلف هر وبسایت را مورد بررسی قرار دهند. روش های سئو کلاه سفید نیز مجموعهای از روشهای بهینهسازی موتورهای جستجو است که برای بهبود رتبهبندی هر سایت در صفحات نتایج جستجو مورد استفاده قرار میگیرد.
ساخت و ایجاد لینکهای پشتیبانی، بخش مهمی از استراتژی سئو است. این روزها، موتورهای جستجو به کیفیت بیش از کمیت اهمیت میدهند. به دست آوردن لینک از وبسایتهایی مرتبط با محتوای وبسایت باعث افزایش اعتبار وبسایت شما میشوند و علاوه بر آن موجب رتبهبندی بهتر در گوگل میشود. گوگل الگوریتم خود را بهبود بخشیده است و با تغییراتی که در الگوریتم آن ایجاد شده است، استفاده از روش های سئو کلاه سفید برای ساختن لینکهای پشتیبانی مناسب ضروری است. گوگل در بررسی و ارزیابی بکلینکها و اقدامات مختلف هر وبسایت به شدت دقیق شده است و با الگوریتمهای هوشمند جدید، اوضاع را از بعد نقض قوانین کاملا بررسی میکند.
در آوریل سال ۲۰۱۲ میلادی، گوگل آپدیت پنگوئن را عرضه کرد. در این آپدیت، وبسایتهایی که با خرید لینک و نقض قوانین و مقررات گوگل در پی بهبود رتبهبندی خود هستند، مشخص میشوند و مورد بازخواست و جریمه گوگل خواهند بود. اگر از روشهای سئو کلاهسیاه استفاده کنید و ندانید که تکنیکهای این سبکی مورد جریمه گوگل قرار میگیرند، موفقیتی شامل حال وبسایت شما نخواهد شد. برای موفقیت وبسایت و رونق گرفتن آن حتما باید با تکنیکهای مناسب کلاه سفید آشنا بشوید و آنها را به کار بگیرید. در ادامه به توصیههایی درباره به کارگیری تکنیک های سئو کلاه سفید میپردازیم:
۱- درخواست لینک از دوستان و شرکا
این روش، یکی از بهترین روشها برای ساخت لینک خوب است. برای پیدا کردن لینکهای پشتیبانی خوب، در میان دوستان و شرکای تجاری یا مشتریان خود جستجو کنید. با توسعه روابط خود با وبسایتهای مختلف، شبکه ارتباطی را توسعه بدهید. سعی کنید، اینفلوئنسرهای مرتبط با وبسایت خود را شناسایی کنید و از آنها بخواهید که از لینک شما حمایت کنند. اینفلوئنسرها کسانی هستند که در فضای وبسایت و سایر بسترهای اینترنت مانند شبکههای اجتماعی از قدرت نفوذ بالایی در میان مخاطبان برخوردار هستند. این افراد میتوانند تأثیر زیادی در بهبود سئوی شما داشته باشند. مخاطبان از اینفلوئنسرها تأثیر میگیرند و حرفشان را به سادگی میپذیرند. واقعیت این است که توسعه روابط و شبکههای ارتباطی در هر کسبوکاری به سهولت اقدامات متنوع و پیشبرد اهداف و استراتژیها کمک شایانی میکند. از همین رو، گسترده کردن حلقه ارتباطات از طریق بررسی اوضاع وبسایتهای مختلف دوستان و آشنایان یا مشتریان و اینفلوئنسرها بسیار مفید خواهد بود.
۲- ارسال دایرکتوری
ارسال دایرکتوری، فرایندی است که بلاگ یا وبسایت شما را دایرکتوریها وب مختلف یا دایرکتوریهای کسبوکار فهرست میکند. شما باید برای ساخت لینک، وبسایت خود را به کتگوریهای و سابکتگوریهای مختلف ارسال کنید. تعدادی دایرکتوری وب در سطح اینترنت موجود هستند. این دایرکتوریها به شکل رایگان و پولی در دسترس هستند. قبل از ارسال وبسایت توصیه میشود که اتوریتی دامنه و صفحه وبسایت را بررسی کنید.
DA/PA به شما کمک میکنند تا از کیفیت بالای دایرکتوریها مطمئن بشوید. دایرکتوری باکیفیت باید فرایند ذخیره داده را سریع انجام بدهد و نمایه شده باشد. دایرکتوریهای آنلاین متعددی در سطح اینترنت هستند که لینکهای اسپم دارند و هیچ ارزشی برای وبسایت شما به همراه نخواهند داشت. پس باید به این نکته توجه داشته باشید و یادتان باشد که گوگلپنگوئن در صورت استفاده از این لینکها، وبسایت شما را جریمه خواهد کرد. روش های سئو کلاه سیاه و انواع تقلب در الگوریتمهای تازه گوگل به سرعت شناسایی و به دقت پیگیری میشوند. پس حواستان را کاملا جمع کنید تا در دام جریمهها اسیر نشوید.
۳- فعال کردن مِنشِنها در بک لینک
منشنهای (mention) برند لینکنشده را پیدا کنید و آنها را به لینک پشتیبان تبدیل کنید. این تکنیک نیز بسیار مؤثر است. زیرا احتمال زیادی وجود دارد که افراد به کسبوکار شما اشاره کنند بدون اینکه لینکی به وبسایتتان بدهند. پس بهتر است از برخی ابزارهای فهرستسازی شبکههای اجتماعی استفاده کنید و تمام منشنهای لینکنشده را شناسایی کنید. بعد از شناسایی این لینکها میتوانید آنها را تجزیه و تحلیل کرده و در گروهبندیهایی قرار بدهید. ممکن است، پیشنهادات، انتقادات و در کل نقد و نظرهای گوناگونی درباره شما وجود داشته باشد. منشنهای مرتبط و مناسب با وبسایتتان را انتخاب کنید و وارد فرایند ساخت بک لینک بشوید.
۴- یافتن فرصتهای ساخت بکلینک از روی رقبا
این روش برای دریافت بکلینک بسیار پیشرفته است. ابزارهای مختلفی برای بررسی و حسابرسی سایت وجود دارد. بنابراین میتوان به کمک این ابزارها میتوان منابع بک لینک رقبا را تجزیه و تحلیل کرد. سِمراش، یکی از بهترین ابزارها برای بررسی وضعیت رقبا است. به کمک این ابزار میتوانید، نام فهرستی از رقبا را وارد کرده و فهرست بکلینکها را ببینید. در گام بعدی نیز میتوانید، فهرستی از کلمات کلیدی خود را وارد کنید و ببینید که رقبا با این کلمات، بکلینک دریافت میکنند یا خیر. ابزارهای متنوعی برای بررسی اوضاع رقبا در زمینه بک لینک و… وجود دارد که با کمی جستجو به سادگی میتوان به آنها دسترسی پیدا کرد. رصد کردن رقبا در هر کسبوکاری ضروری است و اقدامی هوشمندانه به شمار میرود که باعث میشود شما دید مناسبتری برای برنامهریزی طرحها و اقدامات آتی خود پیدا کنید.
۵- راهاندازی بلاگ
بلاگی راهاندازی کنید و با انتشار محتوای مناسب، آن را به روز نگه دارید.برای مخاطبان بالقوه و بالفعل خود نیز محتویات خوب و مفید تولید کنید. محتوایی که منتشر میکنید باید متناسب با کسبوکارتان باشد. استفاده از جذابیتهای بصری و گرافیکی نیز بسیار مهم است. ضمنا یادتان باشد که از گزینههای به اشتراکگذاری محتوا در سایر شبکههای اجتماعی نیز در وبسایتتان استفاده کنید. وجود میانبرهای به اشتراکگذاری محتوا در توئیتر، فیسبوک و… باعث میشود که مخاطبان راحتتر آن را در شبکههای مختلفی که عضویت دارند، منتشر کنند. با وجود انتشار مطالب و محتوای شما از سوی مخاطبان، بکلینکهای خوبی به دست میآورید و میتوانید به جایگاه خود در رتبهبندی نیز بهبود ببخشید.
استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سفید به مهارت و دانش نیاز دارد. ایجاد و ساختن لینک نیز کاری نیست که در ۱ یا ۲ روز به سرانجام برسد. برای دریافت نتایج خوب و واقعی باید مدت زمان زیادی صرف کنید. تمرکز به روشهای سئو کلاهسفید میتواند بسیار مفید و مؤثر واقع بشود. پس برای دریافت لینک باید استراتژی مناسبی اتخاذ نمایید.