برنامه نویسان خبره

برنامه نویسان خبره

برنامه نویسان خبره

برنامه نویسان خبره

فاکتور های مهم سئو در سال ۲۰۱۸

فاکتور های مهم سئو در سال ۲۰۱۸

فاکتور های مهم سئو در سال ۲۰۱۸

بهینه سازی سایت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر وبسایت است. صاحبان وبسایت‌ها دوست دارند در نتایج موتورهای جستجو، بیشتر دیده بشوند. پس اگر شما هم وبسایتی دارید و در تلاش هستید تا رتبه گوگل و سایر موتورهای جستجو را ارتقا دهید، بهتر است با روندهای پیش رو آشنایی بیشتری داشته باشید. در این متن به روش‌ها و نکاتی اشاره شده که در قالب استراتژی‌های مفید و کاربردی امتحان شده‌اند.

 

الگوریتم رتبه‌بندی رنک‌برین (Rank Brain) و سیگنال‌های تجربه کاربران چیست؟

سال گذشته، شرکت گوگل اعلام کرد که «رنک‌برین» سومین فاکتور مهم رتبه‌بندی این شرکت است. البته جایگاه این عامل رتبه‌بندی در حال تغییر است و روز به روز بر اهمیت آن در جستجوی کاربران اضافه می‌شود. سؤال مهم این است: الگوریتم رنک‌برین چیست و چگونه عمل می‌کند؟

رنک‌برین نوعی سیستم یادگیری ماشینی است که به گوگل در مرتب کردن داده‌های جستجو شده کمک می‌کند. در ظاهر چنین فرایندی، بسیار پیچیده به نظر می‌رسد اما در واقعیت، قضیه بسیار ساده‌تر است. به کمک این فاکتور مهم در سئو و بهینه سازی سایت، امکان اندازه‌گیری و بررسی چگونگی تعامل کاربران با نتایج هر جستجو مشخص می‌شود. در نتیجه، نتایج یافت‌شده با ترتیبی خاص رتبه‌بندی می‌شوند.

به عبارت دقیق‌تر، وقتی کاربران شروع به جستجوی مطلب خاصی می‌کنند، بنا به سئوی به کارگرفته شده و عوامل مهم در رتبه‌بندی، برخی از سایت‌ها به عنوان نتیجه برای کاربر ظاهر می‌شوند. کاربران معمولا از اولین نتیجه شروع کرده و وارد سایت‌های مختلف می‌شوند. حال اگر به فرض مثال، کاربری که وارد دومین سایت معرفی‌شده در نتایج شده است، از محتوای پیش روی خود رضایت نداشته باشد؛ پس از چند ثانیه وبسایت را ترک خواهد کرد و مثلا وارد وبسایت دیگری که در گزینه‌های دیگر پیشنهاد شده خواهد رفت. اگر وبسایت جدیدی که به آن وارد می‌شود، محتوایی مناسب با واژه و عبارت مورد جستجوی او ارائه کند یقینا مدت زمان بیشتری را در آن سایت سپری خواهد کرد. گوگل این رفتارها و تجارب مشتری را می‌بیند و ثبت می‌کند. در نتیجه در مورد رتبه‌بندی سایت‌ها تجدیدنظر می کند و سایتی که بیشترین استقبال را در مخاطب ایجاد کرده، در صدر نتایج جستجو قرار می‌دهد.

 

زمان توقف (Dwell Time) چیست و چه تأثیری در سئو دارد؟

زمان توقف به مدت زمانی گفته می‌شود که کاربرِ در حال جستجو در سایت شما می‌گذراد. این‌طور که پیدا است، رنک‌برین توجه زیادی به زمان توقف می‌کند. به تازگی، اعلام شده است که گوگل از زمان توقف به عنوان سیگنالی در رتبه‌بندی استفاده می‌کند. آمار و ارقام نشان می‌دهد که بیشترین زمان توقف کاربران در ۱۰ نتیجه برتر گوگل در صفحه نخست، ۳ دقیقه و ۱۰ ثانیه است.

اگر زمانی را به بررسی گوگل آنالیتیک اختصاص داده باشید، حتما به خوبی می‌دانید که زمان توقف ۳ دقیقه به بالا زمان معقولی است. بدیهی است، وبسایت‌هایی که زمان توقف بالا و خوبی دارند، جایگاه و رتبه بهتری نیز کسب می‌کنند. وقتی کاربران، مدت زمان طولانی را روی وبسایت شما می‌گذارند یعنی از محتوای شما لذت برده‌اند و آنچه ارائه کرده‌اید، کاربردی و مفید بوده است. هر چه شمار کاربران این‌چنینی افزایش پیدا کند، رتبه وبسایت‌ شما نزد گوگل نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

 

نرخ کلیلک نسبت به رتبه یا CTR چیست؟

یکی دیگر از عوامل مهم در سئو و بهینه سازی سایت، نرخ کلیک نسبت به رتبه یا CTR  است. این نرخ عبارت است از نسبت تعداد دفعات کلیک بر روی سایت به تعداد دفعات نمایش آدرس و نام برند در نتایج جستجو. موضوع از این قرار است که گاهی‌اوقات، وبسایت‌ها بالاتر از جایگاه و رتبه واقعی‌شان قرار می‌گیرند. وقتی وبسایتی نمی‌تواند بازدید خوبی برای خود فراهم کند و استحقاق جایگاه فعلی‌اش را ندارد، پس چرا باید همچنان در رتبه‌ای قابل توجه باشد؟ نکته این است که برای سئوی مناسب و بهینه سازی وبسایت لازم است به CTR نگاهی دقیق‌تر داشت و تمرکزی مناسب و به اندازه نسبت به آن به کار گرفت. اخیرا، گوگل در اقدامات جدید خود، شکل نتایج جستجو را تا حد زیادی تغییر داده است و همان طور که حتما ملاحظه‌ کرده‌اید، نتایج را در قالب جعبه‌های اطلاعات و به طور پرسش و پاسخ‌های خلاصه‌شده ارائه می‌کند.

 

تولید محتوای عمیق و مفهومی به چه صورت است؟

واقعیت این است که گوگل خیلی بیشتر از گذشته هوشمند شده است و علاوه بر محتوا بر بستری که محتوا در آن شکل می‌گیرد نیز نهایت توجه و دقت را دارد. به عبارت دیگر، گوگل در انتخاب نتایج مناسب صرفا به کلمات کلیدی و فاکتورهای مرتبط با آن حساسیت نشان نمی‌دهد بلکه بستر و شیوه شکل‌دهی به محتوا و کلمات کلیدی را نیز در نظر می‌گیرد. پس لزوم تولید محتوای عمیق بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می دهد.

 برای تأثیرگذاری هر چه بیشتر محتوای موجود در سایت، باید از واژه‌های کلیدی LSI نیز استفاده کنید. کلمات کلیدی LSI، واژ‌ه ها و عبارت‌هایی هستند که بیشترین نزدیکی را با موضوعات مورد جستجوی کاربر دارند.  برای یافتن کلمات کلیدی مناسب می‌توان از ابزارهای LSI یا جستجو در گوگل نیز استفاده کرد. گوگل نیز با گوگل کی‌ورد پلنر (Google keyword planner) به شما کمک می‌کند تا ایده‌های ناب‌تری در انتخاب کلمات کلیدی به دست آورید.

بیل هانت می‌گوید: «کلمات کلیدی رو به زوال را پیدا کن و برای آنها جایگزینی مناسب داشته باش»

 

با Mobile first index آشنایی دارید؟

در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز، گوگل اعلام کرد که از «Mobile First Service» استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، گوگل به ورژن موبایلی وبسایت‌ها به چشم ورژن اصلی نگاه می‌کند. حتی اگر شخصی از طریق دسکتاپ به جستجو بپردازد، گوگل همچنان این رویکرد را خواهد داشت. چنین تغییری از سوی گوگل بسیار منطقی به نظر می‌رسد زیرا این روزها بر اساس آمار، ۶۰ درصد از جستجوهای کاربران از طریق بستر تلفن‌های همراه صورت می‌گیرد. پس به نظر می‌رسد که رسیدگی به قالب‌ موبایلی تلفن همراه در آینده‌ای خیلی نزدیک به کلی جای دسکتاپ را خواهد گرفت. نکته‌ای که نباید از یاد برد این است که محتوای به کار رفته و نمایش وبسایت در هر دو ورژن موبایلی و دسکتاپ مشابه باشد. بسیاری از وبسایت‌ها، محتوایی را در قالب موبایلی خود نشان می‌دهند که در دسکتاپ قابل رؤیت نیست. برای کنترل تمام فاکتورهای سئو و بهینه سازی در وبسایت، لازم است نوعی هماهنگی بین بسترهای مختلف ارائه سایت وجود داشته باشد.

 

اهمیت ویدیوها تا چه حد در اصول سئو نقش دارد؟

همین حالا هم، ویدیوهای آنلاین مورد استقبال زیادی واقع شده‌اند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال‌های آینده، بیشتر حجم اینترنت را به خود اختصاص خواهند داد. اگر به محتوای خود در قالب ویدیوها نیندیشید تا حد زیادی از رقبا عقب خواهید افتاد. یوتیوب یکی از مهم‌ترین مراجع کاربران برای جستجوی موضوعات مختلف است. اگر می‌خواهید از نظر بهینه سازی کردن وبسایت وسئو موفق عمل کنید، به تولید محتوا در یوتیوب نیز فکر کنید. اگرچه تولید محتوای ویدیویی مناسب کار دشواری است و به برنامه‌ریزی بیشتری نیازمند است اما تقریبا تمام کسانی که از محتوای ویدیویی تولید‌شده استقبال می‌کنند به وبسایت‌ نیز سر می‌زنند و از آن بازدید به عمل می‌آورند.

حالا که کاربران به دنبال محتوای ویدیویی هستند، نباید تعلل به خرج داد. تعبیه ویدیوهای جذاب و مفید در پُست‌های وبسایت یکی از بهترین روش‌ها برای ارتقای سئو و بهینه کردن وبسایت است. یکی از کلیدهای موفقیت، همراهی با خواسته و نیاز مخاطب است. تمرکز بر ویدیوها نیز یکی از این نیازها و خواسته‌های امروز کاربران است. برای اینکه دریابید تولید محتوای ویدیویی تا چه حد مهم و تأثیرگذار است باید به نقش یوتیوب دقت بیشتری داشته باشید. یادتان باشد که یوتیوب متعلق به گوگل است و در نتایج جستجوها به گستردگی از ویدیوهای موجود در یوتیوب استفاده می‌کند. در واقع، گوگل شروع به ترکیب نتایج یوتیوب با تصاویر کرده است. یعنی محتوای موجود در یوتیوب در نتایج جستجوی عکس و تصویر نیز ظاهر می شوند.

 

محتوا و لینک‌ها چگونه وضعیت سئو را دگرگون می‌کند؟

علیرغم وجود فاکتورهای مختلف و تأثیرگذاری آنها در شکل‌گیری و مدیریت صحیح سئو و بهینه ساختن سایت، همچنان تولید محتوا و لینک‌ها از بیشترین اهمیت برخوردارند. بدون وجود محتوایی مناسب و جذاب، لینکی دریافت نخواهید کرد و بدون وجود لینک‌ها نیز قادر به رسیدن به صفحه نخست جستجوها نخواهید بود.

زمانی که نتوانید به صفحه اول جستجوهای گوگل راه پیدا کنید، تمام تلاش‌ها در زمینه رنک‌برین، جستجوی صوتی، ویدیویی و… بیهوده خواهد بود. بنا به گزارش گوگل، اولین فاکتورهای رتبه‌بندی این شرکت مبتنی بر محتوا و لینک‌ها صورت می‌گیرد. در واقع، تعداد سایت‌هایی که به وبسایت شما لینک می‌دهند، مهم‌ترین عامل برای ارتقای رتبه در نتایج جستجو هستند. دریک کلام باید گفت، محتوا مهم‌ترین فاکتوری است که جایگاه وبسایت‌های مختلف را بهبود می‌بخشد.

 

برای بهبود وضعیت سئو چه ترفندهایی لازم است؟

همان‌طور که عنوان شد، کلید طلایی موفقیت در زمینه سئو و بهینه کردن سایت‌ها محتوای مناسب است. محتوای مناسب با گذر زمان، شکل‌های متفاوتی به خود می‌گیرد. محتوای بصری مانند ویدیو نیز به شدت در حال رشد و توسعه است.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد، ۳۷ درصد بازاریابان، بازاریابی از طریق محتوای بصری را مهم‌ترین و مؤثرترین روش برای توسعه فعالیت‌های خود اعلام کرده‌اند. پینترست و اینستاگرام، نمونه‌ای از رشد بی‌شائبه بازاریابی بصری هستند. برای اینکه تأثیرگذاری فاکتورهای بصری افزایش پیدا کند، اعمال ترفندهایی لازم است. مثلا استفاده از تصاویر و ویدیوهایی که قابلیت استفاده از سوی سایر وبسایت‌ها را نیز دارند، در واقع نوعی لینک‌دهی است. وقتی محتوای تولیدی وبسایت شما در قالب عکس و ویدیو از سوی سایر وبسایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولا به شما لینک‌دهی می‌کنند.

انتشار داده‌های منحصر بفرد نیز نکته دیگری است که باید به شدت مورد توجه قرار گیرد. بلاگرها و روزنامه‌نگاران عاشق محتوا و داده‌های منحصر بفرد هستند. اگر بتوانید آمار، نظرسنجی‌ها یا مطالعات مشخصی درباره صنایع و موضوعات مختلف ارائه کنید، در زمینه به اشتراک‌گذاری لینک، قدم بزرگی برخواهید داشت.

تشویق به نظردهی یا به اصطلاح مأنوس‌تر، کامنت‌گذاری نیز در ارتقای وضعیت سئو و بهینه‌ساختن سایت نقش مهمی ایفا می‌کند. نظراتی که برای شما در وبسایت می‌گذارند به بهبود رتبه‌بندی کمک زیادی می‌کند. براساس آنچه گوگل اعلام کرده است،  برای بهبود وضعیت سئو، به اشتراک گذاشتن نظرات مشتریان در وبسایت اثربخشی بیشتری نسبت به وجود این نظرات در شبکه‌های اجتماعی  مربوط به وبسایت‌تان دارد.

پادکست‌ها نیز ابزار دیگری برای بهبود رتبه‌بندی و سئو به شمار می‌روند. رشد محبوبیت پادکست‌ها در سال‌های اخیر چشم‌گیر بوده است. برای مثال، در کشور ایالت متحده آمریکا، ۶۷ میلیون آمریکایی در ماه حداقل یک بار به پادکست گوش می‌کنند.

ویندی پی‌یرسال می‌گوید: «گوگل وقتی دوستتان دارد که مردم دوستتان داشته باشند»

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.