برنامه نویسان خبره

برنامه نویسان خبره

برنامه نویسان خبره

برنامه نویسان خبره

افزایش رتبه سایت در گوگل

افزایش رتبه سایت در گوگل

رتبه در گوگل یا هر موتورجستجو گر دیگر عبارت است از الگوریتم آنالیز لینک برای موتور جستجو گر که توسط آن اهمیت و قدرت لینک ها در پایگاه داده ی موتور جستجو ارزیابی و محاسبه می شود.

در این مقاله 10 مورد از روش های درست و اصولی بالا بردن رتبه و رنکینگ وب سایت در موتورهای جستجو را معرفی خواهیم نمود.

افزایش رتبه سایت در گوگل

1- کیفیت محتوا و پویا بودن وبسایت

با توجه به اینکه رویکرد گوگل برای رتبه بندی از “تأکید بر کلمات کلیدی” به سمت “محتوای وب سایت” گرایش پیدا کرده لذا لازم است که برای ارتقای رنکینگ صفحات در طراحی وب سایت از محتوایی استفاده نماییم که بازدیدکنندگان سایت شما علاقمند به دنبال کردن مطالب و حتی به اشتراک گذاشتن آنها باشند و سایت را برای خود یک منبع اطلاعاتی خوب بدانند. لذا ایجاد محتوا در وب سایت ها از وظایف یک متخصص سئو برای پشتیبانی از وب سایت درآمده و وب مسترها باید مرتباً در ایجاد محتوا در وب سایت فعالیت کنند تا بتوانند وب سایت خود را در صفحه اول گوگل حفظ کنند. همچنین به منظور حفظ رتبه می باید مواردی همچون رعایت اصول بهینه سازی ، به روز بودن محتوای سایت، انتشار مقالات (با کپی رایت شما بدون کپی نمودن از جای دیگر) و اخبار جدید و تبادل لینک های جدید می باید بصورت مداوم انجام شود.

افزایش رتبه سایت در گوگل

2- ثبت وب سایت در دایرکتوری ها

ثبت وب در دایرکتوری ها مزایای بسیار زیادی جهت بهینه سازی وب سایت در موتور جستجو و افزایش ترافیک وب سایت دارد. در ابتدا ارسال و ثبت وب سایت در دایرکتوری ها ایجاد یک لینک یک طرفه به وب سایت شما خواهد کرد. علاوه براین اگر دایرکتوری مورد نظر دارای ترافیک بالایی باشد، باعث افزایش ترافیک سایت شما نیز خواهدشد. هر چند که بسیاری از افراد بر روی این نوع از ترافیک وب هیچ حسابی نمی کنند.

افزایش رتبه سایت در گوگل

3- ارسال مطلب و نظر در وبلاگ ها

بدین منظور می باید وبلاگ هایی که دارای رنکینگ بالا می باشند و می توانید به صورت مهمان مطلب ارسال کنید  را شناسایی نموده و در آن ها شروع به ارسال مطلب نمایید. ضمن اینکه در این گونه وبلاگ ها قادر خواهید بود به نوشته های دیگر کاربران نظر دهید و در این نظرات لینک سایت خود را وارد نمایید. در صورت تایید لینک ها توسط مدیران وبلاگ، در آینده ای نزدیک شاهد تغییراتی در رتبه سایت خود خواهید بود.

افزایش رتبه سایت در گوگل

4- استفاده از انواع مختلف روش های تبلیغات و ثبت وبسایت در شبکه های اجتماعی

به کارگیری روش های مختلف تبلیغات نظیر تبلیغات در سایر وب سایت ها، ارسال ایمیل و پیامک تبلیغاتی (تا 10 برابر هزینه کمتر و تا 100 برابر کارائی بیشتری در افزایش بازدید سایت خواهد داشت)، بیلبورد، تبلیغات در روزنامه ها و جراید، تبلیغات کلیکی و سایر روش های تبلیغات به بهبود رتبه شما کمک مفیدی خواهد کرد. همچنین با ثبت وب سایت در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، لینکدین و غیره و به اشتراک گذاشتن سایت شما در این شبکه ها ترافیک سایتتان به شدت بالا خواهد رفت.

افزایش رتبه سایت در گوگل

5- افزایش تعداد صفحات وب سایت

هرچه تعداد صفحات سایت شما بیشتر باشد گوگل رتبه بالاتری به آن می دهد البته باید از ایجاد صفحات تکراری بطور جدی اجتناب کنید تا باعث جریمه نشوید.

6- از تکنیک های غیر مجاز برای سئو استفاده نکنید

از نرم افزارها و یا سایت هایی که ادعای سئو وب سایت شما در زمان کوتاه می کنند استفاده نکنید. گوگل توانایی تشخیص تاکتیک های غیرمجاز را دارد و این امر باعث بلاک شدن سایت شما خواهد شد.

افزایش رتبه سایت در گوگل

7- کلمات کلیدی نقش کمی در افزایش رتبه سایت ایفا میکنند

وارد نمودن کلمات کلیدی بدون ارتباط به محتوای صفحات میتواند موجب کاهش رتبه و یا حذف صفحه یا سایت از فهرست نتایج موتورهای جستجوگر شود.

افزایش رتبه سایت در گوگل

8- مطالعه بیشتر و استفاده از ابزار آنالیز ،گزارشگیری و . .  ویژه وبمسترها

ابزارهای مورد نیاز وب مسترها ، مقالات آموزشی و کتاب های الکترونیک در کسب رتبه در موتورهای جست و جو موثر خواهند بود زیرا تجربه ثابت کرده است که ارائه دهندگان خدمات رایگان بدون هیچ زحمتی توسط دیگران تبلیغ می شوند.

افزایش رتبه سایت در گوگل

9- ایجاد و استفاده صحیح از پست الکترونیک سایت

ایجاد آدرس های ایمیل اختصاصی برای هر بخش یا واحد در شرکت یا سازمان خود به همراه رسید دریافت ایمیل لینکدار و عکس دار (در صورتیکه طراحی رسید ایمیل از نظر متن و لینک بدرستی انجام شده باشد احتمالا برای برطرف نمودن کنجکاوی و همچنین دریافت اطلاعات بیشتر بر روی لینک های رسید ایمیل کلیک خواهند کرد) به افزایش بازدید و افزایش رنک سایت کمک خواهد کرد.

افزایش رتبه سایت در گوگل

10- IP اختصاصی نقش مهمی در افزایش رتبه سایت شما بازی میکند

هرچند ممکن است اجاره IP اختصاصی برای شما هزینه زیادی داشته باشد اما این نکته مهم را متذکر می شوم که جست و جو گرها از این طریق شما را به عنوان یک پایگاه مستقل جستجو می کنند و فرآیند جستجو برای جست و جو گر سریع تر و با ارزش تر خواهد بود . زیرا هنگامی که شما از یک IP اشتراکی استفاده می کنید موتور جست و جو گر شمارا از میان ده ها سایت دیگری که با این IP فعال هستند تفکیک می کند و اهمیت کمتری برای شما قائل خواهد بود.

افزایش رتبه سایت در گوگل

 

راهکارهایی برای افزایش سرعت سایت های دات نت نیوکی

راهکارهایی برای افزایش سرعت سایت های دات نت نیوکی

افزایش سرعت سایت دات نت نیوکی

امروزه با توجه به افزایش سرعت اینترنت انتظار می رود که سرعت سایت ها نیز بالا رود و درواقع سایت ها سریعتر بارگذاری شوند. این انتظار مدیران وب سایت ها را به تامل واداشته است.

راهکارهایی مانند فشرده کردن تصاویر، CSSها و کش کردن منابع و … باعث افزایش سرعت سایتها می شود.

در ادامه به بررسی راهکارهایی برای افزایش سرعت سایت های طراحی شده در دات نت نیوک می پردازیم:
 استفاده از اسکین های سبک:
استفاده از اسکین های سبک و استاندارد یکی از بهترین راههـای موثر در بهبود لود صفحات می باشد .
یکی از نکات کلیدی در طراحـی اسـکین اسـتفاده از تـگ هـای بهینه html است به طور مثال بسیاری از طراحان ترجیح می دهند از تگ table در ترسیم چاروچوب کلی صفحه استفاده نماینـد در حـالی کـه مـی تـوان از تـگ div بـه جـای table استفاده نمود و چارچوب کلی صفحه را با این تگ ترسیم کرد.

 فراخوانی اسکریپت های صفحه بعد از لود محتوای صفحه:
پردازش صفحه توسط مرورگر به این طریق است که متن html از بالا به پائین پردازش می شود و در حین پردازش اگر اسکریپتی در متن وجود داشته باشد و آن اسکریپت به صورت فراخونی فایل باشد فایل مربوطه دانلود می شود. در صورت امکان می توان فراخوانی اسکریپت ها را در انتهای لود صفحه قرار داد در نتیجه می توان فراخوانی اسکریپت ها و همچنین اجرای آنها را بعد از نمایش محتوای صفحه گذاشت این امر باعث می شود تا محتوای صفحه بسیار سریعتر به کاربر نمایش داده شود.

 کاهش تعداد درخواستها و فشرده کردن JSها و CSSها:
در هر درخواست برای این فایلها، از سمت کلاینت به سمت سرور درخواستی فرستاده می شود . واضح است که هر درخواست از سمت کلاینت به سرور زمانی را تلف خواهد کرد همچنین هر یک از فایلها با حجم واقعی خود دانلود می شوند. بنابر این در صورتی که بتوانیم فراخوانی را یکجا انجام دهیم و آن را فشرده نماییم دانلود بسیار سریعتر انجام میشود.

 فشرده سازی ViewStateهای صفحه :
view stateبه منظور حفظ اطلاعات میان سرور و کلاینت به کار میرود در حالتی که ما به view stateنیازی نداشته باشیم آن را غیر فعال می کنیم ولی در اکثر اوقات این طور نیست.
در صورت استفاده ازview stateممکن است حجم صفحه به صورت چشمگیری افزایش پیدا کند. در دات نت نیوک نیز از viewstateها زیاد استفاده شده که شما می توانید با به کار بردن چند خط کد viewstateهای صفحات را فشرده نمائید

حذف لاگ های بانک اطلاعاتی پورتـال:
بـا توجـه بـه اینکـه پورتـال دات نـت نیـوک دارای تراکنش های زیادی در سمت بانک اطلاعاتی می باشد حجم بانک اطلاعاتی پورتـال بـه مـرور زمـان افزایش می یابد و این مسئله نیز در سرعت پورتال تاثیر گذار است.

انتخاب یک سرور مناسب برای میزبانی پورتال:
از آنجا که پورتال دات نت نیوک پردازش های سنگینی در سمت سرور دارد لازم است در انتخاب سرور دقت فراونی داشته باشید.

تکین هاست ارائه دهنده سرورهای مجازی و اختصاصی رابا تعرفه های مختلف و مناسب ترین قیمت عرضه می کند. شما با تهیه سرور اختصاصی، درحقیقت کنترل کامل یک سرور با تمام منابع آن در اختیار استفاده کننده قرار می گیرد. امکان نصب انواع سخت افزار ، سیستم های عامل و نرم افزار برای استفاده کننده مهیا می باشد. 

 در مرحله بعد به سراغ تنظیمات IIS7 بروید و تغییراتی به شرح زیر در آن انجام دهید:
1. گزینه فشرده سازی پویای محتوا را فعال نمایید.
2. تنظیم .NET framework 4 را به صورت application pool انتخاب کنید.
3. در بخش HTTP response headers، گزینه «انقضای محتوای اینترنتی پس از هفت روز» را انتخاب نمایید.
4. output caching فایل های css، gif، jpg، jsو png را فعال نمایید.
5. به استفاده از hosted jQuery بپردازید.(در تنظیمات DNN Host).
6. استفاده از تصاویر در سایت را به حداقل رسانید.

مفهوم Google Analytics و نحوه کارکرد آن

مفهوم Google Analytics و نحوه کارکرد آن

ابزار آنالیز گوگل یکی از آشناترین ابزارهای تجزیه و تحلیل ترافیک وب می باشد که به جهت دادن به بازاریابی شما کمک می کند. این سرویس گوگل توسط مجموعه نرم افزاری Urchine  تولید شده بود که بعد ها کمپانی Google با خرید موسسه Urchine شروع به توسعه و کامل نمودن ابزار تحلیلی آن نمود و سپس در سال 2005 نام آن را نیز به Google Analytics تغییر داد. این کمپانی در اوایل ارائه این محصول، به دلیل درخواست های بالا ، آن را برای عموم عرضه نکرده بود و با یک سیستم قرعه کشی از بین افراد ثبت نام شده، نسبت به ارائه سرویس خود به آن ها به صورت محدود اقدام می نمود. بعد ها در اواخر آگوست سال 2006 این کمپانی اعلام کرد که سرویس Analytics خود را برای عموم به صورت رایگان ارائه می نماید.

Google Analytics

برخی از کاربردهای Google Analytics :

  • میزان بازدید از وب سایت شما چگونه بوده است.
  • کاربران از کدام شهرها و کشورها وب سایت شما را بازدید کرده اند.
  • از میان بازدیدکنندگان چند درصد کاربران جدید بوده اند و چند درصد قبلاً به وب سایت شما سر زده اند.
  • بیشترین و کمترین بازدیدها مربوط به کدام صفحه ها بوده است.
  • میانگین زمانی کاربران، هنگامی که از وب سایت شما استفاده می کنند چقدر است.
  • نرخ تبدیل در وب سایت شما چند درصد است.
  • کاربران کدام صفحات را بازدید کرده اند و چه چیزی را انتشار داده اند.
  • اطلاعات رفتاری کاربران به چه صورت است.
  • کدام مطالب مورد توجه کاربران قرار گرفته است.
  • روش جذب کاربر چگونه بوده است و کاربر از چه طریقی به وب سایت شما وارد شده است.

 در ذیل به صورت خلاصه به توضیح برخی از واژگان مهم که در هنگام کار با Google Analytics با آن ها مواجه می شوید می پردازیم:

Dimensionابعاد یک ویژگی توصیفی یا مشخصات یک شی می باشد که می تواند مقادیر مختلفی داشته باشد. مرورگر, خروج از صفحه, نمایش ها و مدت زمان دوره  همه نمونه هایی از ابعاد هستند که به صورت پیش فرض در گوگل آنالیتیک وجود دارند.

Metrics: متریک ها یا معیار ها مقادیر منحصر به فردی از ابعاد هستند که به صورت یک مبلغ یا یک نسبت اندازه گیری می شوند. صفحات مشاهده شده در هر دوره و میانگین زمان دوره ها نمونه هایی از متریک هایی هستند که در گوگل آنالیتیک استفاده می شوند.

Audienceوقتی شما وارد گوگل آنالیتیکس می شوید به صورت پیش فرض اولین گزارشی که مشاهده می کنید، گزارش خلاصه ی مخاطبان خواهد بود. این گزارش در google analytics  به شما می گوید چه تعداد کاربران جدید و یا تکراری از وب سایت

شما بازدید داشته اند و برای این بازدید چه میزان زمان سپری کرده اند.

Session: مدت زمانی است که یک کاربر در وب سایت شما فعال است. یک دوره در گوگل آنالیتیکس، معمولاً شامل سری فعالیت هایی می شود که یک کاربر در یک محدوده ی زمانی 30 دقیقه ای انجام می دهد. اگر کاربر از وب سایت خارج شود و در کمتر از 30دقیقه به آن برگردد نیز جزء همان دوره ی قبلی محسوب می شود. این گزارش در گوگل آنالیتیکس به طور کلی نشان می دهد کدام صفحات بیشتر و بهتر مورد علاقه کاربران قرار گرفته است.

User: مجموع افراد یا دستگاه هایی (IP) که از وب سایت شما بازدید کرده اند.

Pageview: به تعداد تمام بازدیدهای انجام شده از وب سایت شما گفته می شود. بازدیدهای تکراری کاربران نیز در این شمارش حساب می شوند.

Unique Pageview: در گوگل آنالیتیکس به یک بازدید منحصر به فرد، unique Pageview می گویند. یک بازدید منحصر به فرد، زمانی اتفاق می افتد که یک کاربر صفحات متعددی را در یک دوره مشاهده می کند (توجه داشته باشید که بازدید از صفحات متعدد یک بازدید در نظر گرفته می شود)

Avg. Session Duration: در گوگل آنالیتیکس به معنای میانگین زمانی یک دوره می باشد.

 Bounce Rate: به درصد دوره های یک صفحه Bounce Rate می گویند. اینها دوره هایی هستند که یک کاربر صفحه ی وب سایت شما را مشاهده می کند و از همان صفحه از وب سایت شما خارج می شود.

% New Sessions: میانگین درصد بازدیدهایی است که برای اولین بار توسط کاربران جدید اتفاق می افتد.

Goals: اهداف به شما این امکان را می دهند تا متوجه شوید چگونه اغلب کاربران اقدامات خاصی را روی وب سایت شما انجام می دهند و یا کامل می کنند.

 Conversions: برای آنکه بدانید آیا کاربران با وب سایت شما وارد تعامل شده اند یا خیر، مثلا در کارگاه یا خبرنامه ی شما ثبت نام کرده اند، از این گزینه استفاده نمایید.

 Campaigns: کمپین ها اجازه اضافه کردن پارامترهایی به هر آدرس از وب سایت شما به منظور جمع آوری اطلاعات بیشتر درباره ترافیک ارجاعی به سایت شما را می دهند.

 Acquisition: این گزینه چگونگی جذب شدن کاربران به وبسایت شما را نشان می دهد.

Behavior: اطلاعات رفتار (رفتار کاربران) به شما جهت بهبود مطالب وبسایت تان کمک می کند.

Real-Time: در این بخش از گوگل آنالیتیکس شما می توانید مشاهده کنید چه تعداد کاربر هم اکنون در وب سایت شما حضور دارند. همچنین در 60 ثانیه گذشته و 30 دقیقه قبل چه تعداد مراجعه کننده داشته اید.

Locations: همچنین در گوگل آنالیتیکس با استفاده از گزینه های Locations می توانید بفهمید کاربران از کدام کشورها به وب سایت شما وارد شده اند.

انواع معماری وب سرویس

انواع معماری وب سرویس

انواع معماری وب سرویس

یکی از مهمترین تحولات در صنعت نرم افزار، پیشرفت و بهبود در زمینه ی معماری نرم افزار و آنهم در سمت وب و اینترنت بوده است. سرویس های وب یا همان وب سرویس، تسهیلات لازم بمنظور ایجاد نسل جدیدی از برنامه های وب را ارائه می نمایند.

مقدمه

اگر قصد دارید نرم افزارها و وب سایت های از نوع distributed یا همان توزیع شده ایجاد کنید، می بایست به نکات زیر توجه کنید:

• در مواردیکه قصد ارتباط بین منابع نرم افزاری وجود داشته باشد، منابع می بایست بدرستی و بخوبی با یکدیگر مرتبط گردند( منابع مشخص و از یکدیگر متمایز گردند).
• ارتباط بین برنامه ها می بایست متکی بر استانداردهای اینترنت باشد.
• اینترفیس های ( بخش های مرتبط با استفاده کننده ) منابع نرم افزاری، می بایست برای استفاده عموم منتشر و امکان دسترسی به تعاریف اینترفیس بهمراه مستندات مربوطه وجود داشته باشد.
برنامه هائی که با لحاظ نمودن موارد فوق، طراحی و پیاده سازی می گردند ، مزایای زیر را بدنبال خواهند داشت :
• می توان از سرویس های نرم افزاری و منابع خارجی بمنظور طراحی و پیاده سازی نرم افزار مورد نظر خود استفاده کرد.
• امکان ایجاد منابع نرم افزاری بیشتری بصورت ماژولار، وجود خواهد داشت ( کیت های نرم افزاری با قابلیت استفاده مجدد ).
• هزینه تولید نرم افزار کاهش و بهره وری افزایش خواهد یافت .
• مطرح شدن ایده عرضه نرم افزار بعنوان سرویس . بدین ترتیب در مقابل عرضه یک نرم افزار Stand-alone ، می توان از رویکرد نرم افزار بعنوان سرویس ، استفاده نمود.

عناصر معماری مبتنی بر سرویس

معماری مبتنی بر سرویس (وب سرویس) برای پیاده سازی برنامه های توزیع شده یا distributed ،بسیار مناسب می باشد. معماری فوق، امکان پیاده سازی پویا ، آزاد و گسترده برنامه های توزیع شده را فراهم می نماید.
امروزه شاهد بکارگیری سیستم های متعددی می باشیم که خود از چندین برنامه و یا زیر سیستم استفاده می نمایند. با توجه به ارتباط بین سیستمها با یکدیگر، ایجاد و اعمال یک تغییر در ارتباط با هر یک از زیر سیستمها می تواند باعث بروز اشکال در تعداد زیادی از عناصر وابسته و یا سایر برنامه ها گردد . رویکرد فوق ، افزایش هزینه نگهداری این نوع سیستم ها را بدنبال خواهد داشت.
معماری مبتنی بر سرویس ، وابسته به سه عنصر اساسی است که هر یک دارای جایگاه خاص خود می باشند : Service Provider ( ارائه دهنده سرویس ) ، Service consumer ( مصرف کننده سرویس ) و Service broker ( کارگزار سرویس ).
ارائه دهنده سرویس ، گره ای در شبکه ( اینترانت و یا اینترنت ) است که امکان دستیابی به اینترفیس یک سرویس نرم افزاری را فراهم می نماید. گره ارائه دهنده سرویس ، امکان دستیابی به سرویس های یک سیستم تجاری ، یک زیر سیستم و یا یک عنصر را بوجود می آورد .مصرف کننده سرویس ، گره ای در شبکه است که به سرویس ارائه شده توسط یک ارائه دهنده سرویس مرتبط و از امکانات و پتانسیل های سرویس ارائه شده در جهت پیاده سازی سیستم خود استفاده می نماید. مصرف کننده سرویس را می توان بمنزله یک برنامه سرویس گیرنده بر روی یک گره در نظر گرفت . کارگزار سرویس ، گره ای در شبکه است که مسئول تشریح سرویس را برعهده داشته و می توان آن را بمنزله یک دفترچه آدرس در نظر گرفت که برای جستجو و یافتن سرویس ، مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف کننده سرویس ( متقاضی ) ، درخواست خود را در ارتباط با سرویس موردنظر به کارگزار ارائه و کارگزار، سرویس درخواستی بهمراه ارائه دهنده مورد نظر را پیدا می نماید.

معماری وب سرویس

معماری وب سرویس

ارتبا ط بین وظایف سه گانه

عناصر سه گانه اشاره شده در معماری وب سرویس، با یکدیگر مرتبط هستند تا زمینه تحقق عملیات زیر فراهم گردد :
• عرضه سرویس : ارائه دهندگان سرویس ، سرویس ها ی خود را برای یک کارگزار سرویس ، عرضه می نمایند ( ثبت در دفترچه آدرس ) . اطلاعات ارائه شده شامل : تعریف اینترفیس سرویس ، محل ارائه دهندگان سرویس ، سایر اطلاعات حمایتی و یا مستندات ضروری خواهد بود.
• یافتن سرویس : مصرف کنندگان ، سرویس ها ی مورد نیاز خود را با کمک یک کارگزار ، پیدا خواهند کرد .
• ارتباط به سرویس : مصرف کنندگان سرویس به سرویس های خاصی که توسط یک ارائه دهنده سرویس ارائه شده است ، مرتبط و زمینه استفاده آنان از سرویس مورد نظر فراهم خواهد شد. فرآیند فوق ، شامل تائید مصرف کنندگان خواهد بود.
عملیات یافتن و نسبت دهی سرویس ها می تواند بصورت پویا انجام گیرد . بدین ترتیب برنامه ها قادر خواهند بود بصورت پویا خود را پیکربندی نمایند. مثلا” اگربرنامه ای تشخیص دهد که مدت زمان پاسخ از یک ارائه دهنده سرویس ، زمانی غیر معقول است ، می تواند در زمان اجراء ، تصمیم بر استفاده از یک ارائه دهنده سرویس دیگر نماید .

معماری سرویس های وب و معماری مبتنی بر سرویس

عناصر اساسی در معماری سرویس وب عبارتند از :
• ارائه دهنده سرویس وب .گره ای در شبکه که مسئولیت میزبان نمودن یک سرویس وب را برعهده خواهد داشت .
• مصرف کننده سرویس . گره ای در شبکه که مسئولیت میزبان نمودن هر سرویس گیرنده ای را که قادر به ارتباط با استفاده از HTTP باشد را برعهده می گیرد. مرورگرها ، برنامه های کنسول و برنامه هائی با رابط کار گرافیکی سنتی ، نمونه هائی از برنامه های سرویس گیرنده می باشند.
• کارگزار سرویس وب. گره ای در شبکه که مسئولیت میزبان نمودن یک ریجستری سراسری از تمامی سرویس های وب در دسترس را برعهده خواهد داشت .( نظیر یک کتاب آدرس جامع ) .
تمامی گره های فوق ، قادر به ارتباط با یکدیگر از طریق شبکه های مبتنی بر پروتکل TCP/IP می باشند . در سرویس های وب ، سه گره تعریف شده در معماری مبتنی بر سرویس ، متناظر با عناصر سرویس های وب خواهند بود:
کارگزار سرویس ، مسئولیت میزبان نمودن UDDI)Universal Description,Discovery and Integration ) را برعهده خواهد داشت .
ارائه دهنده سرویس ، مسئولیت عرضه سرویس های وب از طریق صفحات ASP.NET با انشعاب asmx . را برعهده خواهد داشت .
مصرف کننده سرویس ، قابلیت برقراری ارتباط از طریق HTTP ویا SOAP)Simple Object Access Protocol) را دارا می باشد .
همانگونه که اشاره گردید، در معماری یک سرویس وب از سه عنصر اساسی استفاده می شود : ارائه دهنده سرویس وب ، استفاده کننده سرویس وب و کارگزار سرویس وب . در ادامه به تشریح هر یک از عناصر فوق خواهیم پرداخت . ( در این بخش از مقاله به بررسی ارائه دهنده سرویس پرداخته و در بخش دوم این مقاله ، مصرف کننده سرویس و کارگزار سرویس ، تشریح خواهند شد ) .

ارائه دهنده سرویس

یکی از مهمترین عناصر در معماری سرویس وب ، جایگاه و نقش ارائه دهنده سرویس است . زیرساخت ایجاد شده توسط ارائه دهنده سرویس ، امکانات لازم حمایتی و میزبان نمودن سرویس های وب رافراهم می نماید. قابلیت پردازش پروتکل HTTP و سرویس اعتبار سنجی ، نمونه هائی از زیر ساخت ارائه شده توسط ارائه دهنده سرویس می باشند. درصورتیکه ارائه دهنده سرویس قادر به ارائه چنین زیرساختی نباشد ، سرویس وب می بایست خود این زیر ساخت را حمایت نماید .وضعیت فوق، طراحی و پیاده سازی سرویس های وب را با مشکل بیشتر مواجه خواهد کرد.

سرویس دهنده وب

یک ارائه دهنده سرویس می بایست حداقل شامل یک گوش دهنده ( listener ) پروتکل باشد . برای سرویس های وبی که توسط فریمورک دات نت و یا ویژوال استودیو دات نت ، پیاده سازی می گردند ، گوش دهنده پروتکل می بایست یک HTTP listener باشد . با توجه به اینکه یک ارائه دهنده سرویس قادر به میزبان نمودن چندین سرویس وب خواهدبود ،ارائه دهنده سرویس ،می بایست امکان هدایت مناسب یک درخواست به سرویس وب مناسب را دارا باشد . ( قابل مقایسه با سرویس RPCCC) Remote Procedure Call Subsystem)، که مسئولیت پاسخگوئی به درخواست های وارده DCOM وهدایت آنان به یک سرویس دهنده مناسب COM است) .مصرف کنندگان ناشناخته سرویس وب ، قادر به دستیابی به یک ارائه دهنده سرویس می باشند . بنابراین لازم است ، سرویس دهنده وب سرویس های پایه امنیتی را حداقل در سطح پروتکل، ارائه نماید. IIS ، که یک سرویس دهنده وب است ، سرویس های مورد نیاز یک سرویس وب را ارائه می نماید :
• IIS یک HTTP listener است
• IIS با استفاده از معماری ISAPI ، می تواند بعنوان یک gateway در رابطه با سرویس های وب رفتار نموده و علاوه بر میزبانی از سرویس های وب متعدد ، زمینه هدایت صحیح آنان را نیز فراهم نماید.
• IIS زیرساخت قابل ملاحظه ای در رابطه با امنیت را ارائه می نماید .

IIS و سرویس های وب

یک سرویس دهنده وب نظیر IIS ، قادر به فراخوانی یک سرویس از جانب یک سرویس گیرنده با استفاده از گزینه های متعددی است . سرویس دهنده وب قادر به فعال نمودن ( اجراء ) یک برنامه CGI)Common Gateway Interface) ، اجرای یک مفسر اسکریپت بمنظور برخورد با صفحات ASP و یا فراخوانی یک برنامه ISAPI است .زمانیکه IIS همراه با CLR فعالیت می نماید ، از یک فیلتر ISAPI بمنظوربررسی درخواست هائی در ارتباط با صفحات با انشعاب asmx استفاده و در ادامه یک میزبان زمان اجراء را فعال می نماید . میزبان زمان اجراء ، کد مربوط به سرویس وب را که توسط فریمورک دات نت پیاده سازی شده است ، اجراء خواهد کرد.
در این بخش به بررسی نقش و جایگاه مصرف کنندگان و کارگزاران سرویس ها ی وب ، خواهیم پرداخت .

مصرف کننده سرویس

در این بخش با حداقل قابلیت های موردنیاز یک مصرف کننده سرویس وب بمنظور استفاده از یک سرویس وب ، نحوه یافتن یک سرویس وب توسط مصرف کننده سرویس وب ، نقش پروکسی ها در پیاده سازی مصرف کنندگان سرویس وب ونحوه استفاده از پروکسی ها بمنظور فراخوانی غیرهمزمان سرویس های وب، آشنا خواهیم شد.
حداقل توانائی : بمنظور استفاده از سرویس وب ، یک مصرف کننده سرویس وب ، می بایست متدهائی از سرویس وب را بهمراه پارامترهای مورد نیاز و بکمک استفاده از پروتکل های موجود ( مثلا” SOAP ) و حمایت شده توسط سرویس مورد نظر را فراخوانی نماید . فرمت دهی مناسب پیام ها قبل از ارسال برای یک سرویس وب ، آشنائی و برخورد مناسب با جزئیات پروتکل هائی که سرویس وب حمایت می نماید، از جمله مواردی می باشند که می تواند چالش هائی را در زمینه سرویس های وب بدنبال داشته باشد.

فریمورک دات نت با ارائه کلاس هائی در این زمینه، اکثر جزئیات سطح پائین را کپسوله می نماید. کپسوله نمودن جزئیات سطح پائین، ضرورت پیاده سازی زیرساخت را از پیاده کنندگان سلب و آنان را از این فعالیت معاف می نماید .
مکان یابی سرویس : قبل از امکان استفاده از یک سرویس وب ،مصرف کننده می بایست قادر به یافتن آن باشد . یکی از راهکارهای موجود در این زمینه درج کد بصورت دستی ( برخوردی کاملا” ایستا ) در مصرف کننده سرویس وب و در هنگام طراحی است. در چنین مواردی آدرس سرویس ارائه شده بصورت مستقیم در برنامه مصرف کننده سرویس درج خواهد شد.
یکی دیگر از راهکارهای موجود در این زمینه ، امکان یافتن پویای یک سرویس وب توسط مصرف کننده سرویس وب و در زمان اجراء است . بدین ترتیب ، مصرف کننده سرویس وب دارای انعطاف لازم در خصوص انتخاب بین سرویس های وب رقیب با عملکرد مشابه و بر اساس ویژگی هائی خاص نظیر قیمت و کارآئی ، خواهد بود . روش استاندارد برای یافتن سرویس های وب ، تشریح سرویس و خدمات ارائه شده توسط آنان ، استفاده از یک ریجستری UDDI است . ( Universal Description,Discovery, and Integration )
پروکسی ها : در زمان پیاده سازی یک مصرف کننده سرویس وب ، پیاده کنندگان می توانند زمان خود را صرف افزایش بهره وری نموده و خود را درگیر موارد زیر ننمایند .
• فعالیت و درگیر شدن در ارتباط با پروتکل های زیربنائی
• پارسینگ بایت ها بمنظور استخراج داده
• بررسی صحت و اعتبار داده های ورودی ( دریافتی )
• ایجاد و ساخت بسته های اطلاعاتی بمنظور خروجی علیرغم توصیه های انجام شده ، اغلب پیاده کنندگان بمنظور انجام عملیات فوق ، وقت خود را صرف انجام فعالیت های فوق می نمایند ، چراکه در این رابطه کد از قبل ایجاد شده ای وجود ندارد. یکی از رویکردهای متداول در این زمینه (هندل نمودن فعالیت ها ی فوق ) ، کپسوله سازی و یا پنهان نمودن جزئیات پیاده سازی در کلاسی است که بعنوان یک پروکسی برای سرویس وب ، رفتار می نماید.
کلاس های پروکسی علاوه بر پنهان سازی جزئیات پیاده سازی ، یک مدل برنامه نویسی شناخته شده را بمنظور فراخوانی متدهای اشیاء در اختیار پیاده کنندگان قرار خواهند داد. تنها مسئله مرتبط با روش فوق ، پیاده سازی یک کلاس پروکسی برای هر اینترفیس سرویس وبی خواهد بود که یک مصرف کننده سرویس وب از آن بمنظور ارتباط استفاده خواهد کرد . مایکروسافت در این رابطه ابزاری با نام Wsdl.exe را ارائه که می توان از آن بمنظور پیاده سازی کلاس های پروکسی سرویس وب استفاده نمود. باتوجه به اینکه، یک اینترفیس سرویس وب با استفاده از XML تعریف می گردد، شایسته تر است که ابزارهائی را ایجاد که قادر به تولید اتوماتیک کلاس های پروکسی باشند.
فراخوانی غیرهمزمان : با توجه به اینکه دستیابی به سرویس های وب عموما” از طریق شبکه ها ( نظیر اینترنت ) که عمدتا” قابلیت اطمینان و سرعت شبکه های محلی را ندارند ،میسر می گردد ، شاید مناسبتر باشد که مصرف کنندگان سرویس وب ، بگونه ای پیاده سازی گردند که قادر به ایجاد فراخوانی غیرهمزمان به سرویس های وب باشند . پروکسی ها ئی که با استفاده از Wsdl.exe تولید و ایجاد می گردند ، این امکان را به صدازنندگان سرویس خواهند داد که فراخوانی غیرهمزمان به یک سرویس وب را داشته باشند. کلاس پروکسی با ترکیب RunTime ، مسئولیت برخورد با جزئیات مدیریت Thread pool ، اتمام یک متد callback notification و سایر موارد مرتبط را برعهده خواهند داشت .
نمونه هائی از مصرف کنندگان سرویس وب : برنامه های تجاری ( زمینه های متعدد تجاری ) اولین کاربران و متقاضیان سرویس های وب می باشند ولی تعداد زیادی فعالیت تجاری دیگر نیز وجود دارد که می توانند بعنوان مصرف کنندگان سرویس وب مطرح گردند . روزنامه های Online و ASP :Application Service Provider ، دو نمونه در این زمینه می باشند . یک روزنامه Online ، ممکن است از جندین سرویس وب خبری بمنظور تامین اخبار نشریه خود استفاده نماید . اخبار ورودی می توانند قالب بندی و فیلتر شده و برای آنان فهرست توصیفی تهیه و قابلیت جستجو بر روی آنان با توجه به خواست مصرف کننده ایجاد گردد . یک ASP ممکن است سرویس های وب متعددی را میزبان و یا خود راسا” اقدام به تولید سرویس های وب مورد نیاز و ارائه آنان به مشتریان مربوطه نماید. 

معماری وب سرویس در بستر کلاد

معماری وب سرویس در بستر کلاد

کارگزار سرویس وب

همانگونه که یک معماری مبتنی بر سرویس نیازمند یک کارگزار سرویس است ، یک معماری وب سرویس service broker، نیز نیازمند یک کارگزار سرویس خواهد بود. بمنظور تسهیل در ارتباط ، بنگاههای تجاری نیازمند یک راه حل جامع و فراگیر بمنظور نشر اطلاعات خود به هر یک از مشتریان و یا شرکاء تجاری خود در سطح جهان می باشند .یک کارگزار سرویس وب ، هم با ارائه دهنده سرویس وب و هم با مصرف کننده سرویس وب ارتباط تا زمینه استفاده از امکانات ارائه شده توسط ارائه دهندگان سرویس های وب و استفاده از سرویس های وب ارئه شده برای مصرف کنندگان سرویس های وب ، فراهم گردد. سازمان ها با نشر اطلاعات مرتبط با سرویس ها و خدمات تجاری خود ، به پتانسیل های زیر دست خواهند یافت :
• امکان یافتن سریع همکاران تجاری از بین میلیون ها بنگاه تجاری Online
• تعریف نحوه مدیریت فعالیت های تجاری پس از یافتن بنگاههای تجاری مورد نظر
• ایجاد یک رویکرد گسترده صنعتی برای فعالیت های تجاری که ارتباط و همبستگی سریع و آسان با مشتریان و شرکاء تجاری بر روی اینترنت را بدنبال خواهد داشت .در این رابطه ، سازمانها قادر به ارائه اطلاعات مشترک در ارتباط با محصولات و خدمات خود بوده و امکان حق انتخاب در رابطه با گزینش نوع ارتباط با سایر فرآیندهای تجاری و سیستم ها نیز فراهم می گردد .
ارتباط بین کارگزار سرویس وب و ارائه دهنده سرویس وب : کارگزاران بمنظور ارائه صحیح سرویس های وب از ارائه دهندگان سرویس های وب درخواست اطلاعات متنوعی در رابطه با سرویس ارائه شده را خواهند داشت . اطلاعات اخذ شده بمنزله شناسنامه یک سرویس وب خواهد بود که پس از ارائه و تائید و طی مراحل مربوطه در ریجستری UDDI ذخیره تا امکان در اختیار قرار دادن آنان برای مصرف کنند گان سرویس های وب فراهم گردد .کارگزاران سرویس های وب ، اطلاعات عمومی زیر را در ارتباط با یک سرویس وب منتشر خواهند کرد :
• اطلاعات طبقه بندی شده ای که امکان گروه بندی سرویس وب را فراهم نماید .
• اطلاعات مورد نیاز بمنظور ارتباط با سرویس وب
• شرح خدمات ارائه شده توسط سرویس های وب
• لینک های مورد نیاز بمنظور استفاده از سایر مستندات که شامل اطلاعاتی در رابطه با سرویس وب است .
• آدرس ( مکان ) نهائی سرویس های وب . آدرس های فوق ، عموما” بصورت URL)Uniform Resource Locators) بوده و مکان و موقعیت سرویس های وب اعلام شده را مشخص می نمایند . با توجه به عدم توانائی ذخیره سازی تمامی اطلاعات بر روی رسانه های ذخیره سازی کارگزار سرویس وب ، از اشاره گرهائی خاص در این زمینه استفاده که باعث تسهیل در یافتن اطلاعات تکمیلی و مورد نیاز در ارتباط با سرویس وب خواهد بود. ماهیت برخی از اطلاعات مرتبط با یک سرویس وب نیز بگونه ای است که امکان استقرار آنان بر روی کارگزار وجود نداشته و می بایست از لینک های مورد نظر و معرفی شده توسط کارگزار بمنظور اخذ اطلاعات تکمیلی استفاده گردد (اطلاعات مرتبط با ملزومات مورد نیاز برای تائید اعتبار) .
ارتباط بین کارگزار و مصرف کننده سرویس : اولین و در عین حال مهمترین نوع ارتباط بین مصرف کنندگان سرویس وب و کارگزار سرویس وب ، جستجو برای یافتن سرویس وب است . کارگزاران می بایست تسهیلات لازم در خصوص جستجوی سرویس های وب را فراهم تا امکان یافتن آنان بسادگی و با سرعت مناسب برای مصرف کنندگان ، فراهم گردد .
ریجسترهای UDDI : کارگزاران ، بمنظور ارائه سرویس های وب از رویکردهای متعددی استفاده می شود . یکی از ساده ترین رویکردهای موجود در این زمینه ، استفاده از یک روش خاص با توجه به هدف مورد نظر برای مبادله اطلاعات و الزام تمامی همکاران تجاری برای تبعیت از آن است . در این رویکرد ،عملا” به یک کارگزار نیاز نخواهد بود . مثلا” برخی سازمانها از مبادله اطلاعات الکترونیکی ( EDI:Electronic Data Interchange ) استفاده و بسادگی مستندات EDI مورد نیاز همکاران تجاری را بر روی سایت سازمان خود قرار می دهند .در رابطه با رویکرد فوق ، می بایست به این نکته ( مسئله) اشاره نمود که روش فوق ، مکانیزم مناسب و ساده ای برای یافتن فعالیت های تجاری خارجی و سازگار با فعالیت تجاری سازمان مربوطه ، نخواهد بود .
یکی دیگر از رویکردهای موجود در این زمینه ، الزام تمامی همکاران تجاری برای استقرار یک فایل خاص بمنظور تشریح سرویس وب بر روی سایت های خود می باشد . در ادامهجستجو کننده وب می تواند بصورت اتوماتیک به یک URL ریجستر شده، دستیابی و ایندکس مناسبی از هر یک از فایل های تشریح سرویس های وب که بر روی هر یک از سایت ها پیدا می نماید ، ایجاد نماید . یک کارگزار سرویس وب می تواند در ادامه یک Portal را ایجاد که امکان دستیابی به ایندکس هائی که جستجو کننده وب آنها را ایجاد نموده است ، فراهم گردد. اتکاء و وابستگی به جستجو کنندگان وب برای ارائه ایندکس های سرویس های وب دارای مسائل مشابهی با روش استاندارد موتورهای جستجو است که ما امروزه با آن سروکار داریم . مشکل اساسی رویکرد فوق ، عدم وجود مکانیزم لازم بمنظور اطمینان از انسجام و یکنواختی در فرمت تشریح سرویس و ردیابی آسان و آگاهی از زمان مورد نظر دررابطه تغییرات اعمال شده است . همانگونه که ممکن است یک موتور جستجوی وب تعداد زیادی لینک غیر معتبر را برگرداند ، استفاده از روش فوق در ارتباط با سرویس های وب نیز ممکن است نتایج غیر معتبری در ارتباط با تشریح سرویس ها را ارائه نماید.
رویکرد کارگزاری ، که در ارتباط با سرویس های وب انتخاب شده است ، مبتنی بر یک ریجستری توزیع شده از بنگاههای تجاری و تشریح سرویس های مربوطه آنان با فرمت XML است . راه حل ارائه شده بمنظور پیاده سازی رویکرد فوق و برطرف نمودن مسئله یافتن سرویس های وب ، UDDI ) Universal Description,Discovery, and Integration ) نامیده می شود .

UDDI ، مشخصه ای برای اطلاعات مبتنی بر وب توزیع شده از سرویس های وب ریجستر شده است . با استفاده از UDDI ، بنگاه های تجاری قادر به ریجستر نمودن اطلاعات مرتبط با سرویس های خود بوده و بنگاه های تجاری متقاضی ، قادر به یافتن و استفاده از سرویس های وب خواهند بود . عنصر اساسی در یک ریجستری UDDI ، فایلی است که موجودیت یک بنگاه تجاری را بهمراه سرویس های وب مربوطه آن تشریح می نماید . اطلاعات مورد نظر بمنظور ریجستر نمودن یک فعالیت تجاری از سه بخش اساسی تشکیل شده است :
• آدرس بنگاه تجاری و اطلاعات لازم بمنظور ارتباط
• لیست طبقه بندی صنعتی منطبق بر استاندارد های موجود
• اطلاعات فنی در رابطه با سرویس های وب عرضه شده توسط بنگاه تجاری . اطلاعات فوق ، شامل مرجع لازم به مشخصه های اینترفیس سرویس وب ، پتانسیل ها واشاره گرهائی به فایل های متعدد اطلاعاتی است.

web service description language

web service description language

مدل برنامه نویسی سرویس های وب

بمنظور پیاده سازی و یا استفاده از یک سرویس وب ، لازم است با ویژگی های اساسی مدل برنامه نویسی سرویس های وب آشنا شویم .
پروتکل های وب : اولین ویژگی مدل برنامه نویسی سرویس های وب ، پروتکل ارتباطی است که معمولا” HTTP خواهد بود. پروتکل HTTP ، بطور ذاتی مفهوم استفاده از یک متد را حمایت نمی نماید . با توجه به محدودیت فوق ، مصرف کنندگان سرویس های وب اغلب از XML-Based SOAP ، بر روی HTTP برای فراخوانی ( صدا زدن ) متدهای سرویس های وب استفاده می نمایند . بنابراین ، لازم است پیاده کنندگان دارای دانش مناسبی در ارتباط با پروتکل HTTP و SOAP باشند .
StateLess : اکثر پیاده کنندگان با یک مدل شی Stateful آشنائی لازم را دارند. بعبارت دیگر ، نمونه ای از یک کلاس ایجاد و در ادامه عملیات متفاوتی بر روی شی انجام خواهدشد . بین هر فراخوانی متد ، شی وضعیت خود را نگهداری می نماید . در یک محیط stateless ، شی وضعیت خود را بین فراخوانی ها ، نگهداری نمی نماید. هر وضعیتی که می بایست بین فراخوانی ها نگهداری گردد ، در یک بانک اطلاعاتی و یا کوکی ذخیره می گردد . سرویس های وب اشیائی با رویکردهای سنتی نمی باشند. زمانیکه از ASP.NET بمنظور پیاده سازی یک سرویس وب استفاده می گردد ، می توان از یک کلاس سی شارپ بمنظور پیاده سازی آن استفاده نمود. صفحات ASP.NET برای مراجعه به کلاس فوق ، از یک فایل با انشعاب asmx . استفاده می نمایند. زمانیکه صفحه پردازش می گردد ، یک نمونه از کلاس ایجاد می گردد . مدت زمان حیات صفحه asmx . ، به عمر شی نتیجه محدود و یک نمونه شی متفاوت دیگر سایر فراخوانی ها به متد را پاسخ خواهد داد بنابراین ، کلاس هائی که یک سرویس وب را پیاده سازی می نمایند ، Stateless خواهند بود . با اینکه طراحی سیستم های Stateless در مرحله اول مشکل تر بنظر می آید ولی همزمان با افزایش حجم عملیاتی سیستم ، توان آنان در سرویس دهی افزایش خواهد یافت .
Loosely coupled : در یک برنامه غیر توزیع شده ، اگر هر یک از منابع نرم افزاری مورد نیاز، نظیر یک تابع کتابخانه ای در یک DLL)Dynamic Link Library) ، زمانیکه یک برنامه فعال می گردد در دسترس باشند ، امکان دستیابی به منابع فوق در مدت زمان حیات نرم افزار ، میسر خواهد بود . برای برنامه های توزیع شده ، خصوصا” برنامه های توزیع شده ای که از منابع نرم افزاری بر روی اینترنت استفاده می نمایند ، ممکن است منابع نرم افزاری مورد نیاز همواره در دسترس نباشند. برنامه های توزیع شده که با استفاده از سرویس های وب پیاده سازی می گردند ، می بایست دارای انعطاف لازم و بمراتب بیشتری در ارتباط با منابع نرم افزاری غیرقابل دسترس حتی در زمان اجراء باشند . بنابراین ، راه حل های مبتنی بر سرویس های وب ، می بایست دارای پتانسیل لازم بمنظور پیکربندی مجدد و پویای خود باشند (در مواردیکه منبع مورد نیاز دردسترس نمی باشد ) .

فرمت عمومی داده

فرمت عمومی داده در سرویس های وب ، XML است . در این رابطه ذکر نکات زیر ضروری است :
• پروتکل SOAP مبتنی بر XML است .
• داده برگردانده شده از یک سرویس وب ، یک سند XML است .
• سرویس های وب با استفاده از اسناد XML در یک ریجستری UDDI ریجستر می گردند .
• برنامه های ASP.NET با استفاده از فایل های پیکربندی XML پیکربندی می گردند .

طراحی ریسپانسیو چه تأثیری در درآمدزایی سایت دارد؟

اخیرا طراحی و آماده سازی وب سایت برای استفاده در تلفن همراه  بسیار مورد توجه قرارگرفته است.  چند وقت پیش گوگل از طریق وبلاگ رسمی Google Webmaster مطلبی را مبنی بر اهمیت توجه به تلفن‌های همراه در طراحی سایت‌ها منتشر کرد.
از اول اردیبهشت امسال، گوگل تغییر عمده‌ای را در الگوریتم خود منتشر کرد که برقابلیت استفاده وب‌سایت در موبایل به عنوان یک فاکتورکلیدی در رتبه بندی سایت‌ها تاکید می‌کند.

خیلی از صاحبین کسب و کار و یا توسعه دهندگان می‌دانند که کاربرانشان از طریق موبایل و یا تبلت از سایت آنها بازدید می‌کنند اما هنوز تغییرات لازم برای اینکه کاربرانشان سایت آنها را بدرستی در این دستگاه‌ها مشاهده کنند انجام نداده اند.
در بررسی‌های اخیر ۱۰۰۰۰ وب‌سایت از برترین وب‌سایت‌ها مورد بررسی قرار گرفت که کمتر از ۱۹٪ آنها از طراحی ریسپانسیو استفاده کرده بودند، این بررسی بر روی ۱۰۰ وب‌سایت برتر هم میزان ۱۲٪ را نشان می‌دهد. برخی از بزرگترین شرکت‌های جهان ، در طراحی تجربه کاربری وب‌سایت خود ضعیف عمل کرده اند که همین مورد باعث می‌شود نیمی از کاربران خود را از دست بدهند.
این را به یاد داشته باشید، کاربران اینقدر صبر و تحمل ندارند که منتظر بمانند تا صفحه بارگزاری شود و یا صفحه تلفن همراه را بالا و پایین ببرند تا مطالب سایت شما را در صفحه کوچک موبایل ببینند.آنها فقط کلید بازگشت را می‌زنند و از سایت رقیب شما استفاده می کنند. برای شرکت هایی که از طراحی ریسپانسیو استفاده می کنند ،این یک فرصت بزرگ است تا به ارزش تجربه مشتری خود بیافزایند و در فرآیند یک کسب و کار جدید پیروز شوند.
با توجه به گفته گوگل الان ما می‌دانیم که گوگل از وب‌سایت‌هایی که ریسپانسیو نیستند متنفر است و در حد لینک‌های اسپم به آن سایت‌ها نگاه می‌کند!!  حالا باید این سوال را بپرسیم که آیا سایت ریسپانسیو به معنی فروش بیشتر است؟ برای پاسخ به این سوال بیایید داده‌های خامی که داریم را بیشتر بررسی کنیم.
فرض کنید شما دارای افراد آموزش دیده‌ای هستید و به عنوان برترین ارائه دهنده خدمات به مشتریان در صنعت خود شناخته شده‌اید. اما اگر وب‌سایت شما قابلیت استفاده در تلفن همراه را نداشته باشد، مشتریان فکر می‌کنند که شما به آن ها اهمیت نمی‌دهید، در واقع نظر ۴۸٪ از مشتریان این است که هنگام مواجه شدن با یک وب سایت سنتی، با ناامیدی سعی می‌کنند تا آن را با محیط تلفن همراه خود منطبق کنند. به نظر شما در اینجا چه حسی به مشتری دست خواهد داد؟
خودتان را جای مشتریاتان بگذارید. آیا می‌توانید از منوهای سایتتان استفاده کنید؟ آیا می‌توانید طرح‌های مختلف یک پیراهن را از نمونه رنگ های کوچک انتخاب کنید؟ آیا می‌توانید زمانی‌که در صفحه به عنوان مثال ضوابط و شرایط هستید به صفحه قبل بازگردید؟ در تلاش برای منطبق سازی یک وب‌سایت سنتی با صفحه نمایش تلفن همراه، مشتری احتمالی شما با موانع بسیاری رو به رو خواهد شد که نهایتا ممکن است منجر به رها کردن سایت توسط مشتری احتمالی شود و فروش شما در اینجا متوقف می‌شود.
بر اساس آمار و ارقامی که Monetate منتشر کرده، در سه ماهه اخیر، نرخ تغییر دسکتاپ ۳.۱۱٪ ، تبلت‌ها با تفاوت کم ۲.۲۹٪ و تلفن‌های هوشمند با ۱.۰۱٪ بوده است.  سایت Monetate یک منبع عالی برای اعلام نرخ آمار استفاده کنندگان از دستگاه‌های مختلف در کسب و کارهای بزرگ است که یکی از معیارهای سنجش آنها نرخ تبدیل دستگاه‌ها در هر سه ماهه می‌باشد.


Econsultancy در نظرسنجی تجربه کاربری، گزارش داد ۶۲٪ از شرکت‌ها با تغییر وب‌سایت خود به صفحه‌ای که در تلفن همراه بدرستی مشاهده می‌شود، شاهد افزایش فروش بوده‌اند.
وب‌سایت WebUndies متخصص در لباس خواب برای تمای اعضای خانواده است. این تجارت الکترونیک خرده فروش در سال 2012 از یک وب‌سایت مناسب موبایل استفاده کرد و شاهد رشد فروش ۱۶۹.۲٪  نسبت به سال قبل بود.
Think Tank Photo سایتی است که تمامی وسایل مورد نیاز یک عکاس را فراهم می کند، هنگامی که آن ها به وب‌سایت ریسپانسیو روی آوردند افزایش درآمد ۱۸۸٪ را شاهد بودند. این تغییر نه تنها در فروش تاثیر داشت بلکه بازدید از سایت در تلفن همراه وتبلت‌ها ۲۰۰٪ افزایش پیدا کرد.
به نظر می رسد حتی خوانندگان شبکه جهانی وب به دنبال یک موج کامل می‌گردند. سایت لباس فروشی O’Neill نیز شاهد افزایش چشمگیر فروش پس از روی آوردن به وب‌سایت قابل استفاده در تلفن‌همراه بود. طبق آمار منتشر شده، معاملات در گوشی‌های تلفن‌همراه آیفون ۱۱۲.۵۰٪  و در اندروید ۳۳۳.۳۳٪  افزایش یافت. نرخ تبدیل‌ در گوشی‌های تلفن‌همراه آیفون ۶۵.۷۱٪  و در اندروید ۴۰۷.۳۲٪   و درآمد کل در گوشی‌های تلفن‌همراه آیفون ۱۰۱.۲۵٪  و در اندروید ۵۹۱.۴۲٪ مشخص شد.

 هنوز متقاعد نشده‌اید که طراحی ریسپانسیو یا واکنش‌گرا می‌تواند در رشد فروش تاثیر داشته باشد؟
کریس لیک به صورت تصادفی یک سری از توییت‌های شرکت‌های مختلف که سایت ریسپانسیو دارند را نشان داده است که در زیر دو نمونه ذکر شده است:     State Farm نرخ تبدیل ۵۶٪ را پس از تبدیل مشاهده نموده است.
Career Builder طراحی ایمیل خود را بهینه نموده و شاهد افزایش ۲۰٪ کلیک برروی آن بوده است. شاید اعداد چشمگیری نباشند ،ولی تاثیر گذار هستند. البته این را باید در نظر بگیریم که  که طراحی ریسپانسیو نمی‌تواند ضعف‌های طراحی سایت را بپوشاند.
طراحی ریسپانسیو تنها باعث افزایش فروش نمی‌شود.  Aberdeen Group نگاهی به واحد معیارهای تعامل مشتری از جمله آگاهی نام تجاری،به طور متوسط ارزش نظم ودرآمد شرکت انداخته است.نتایج سال به سال نشان داد بهبود قابل توجهی وجود داشته است.میزان تبدیل به طراحی ریسپانسیو ۸٪ بیشتر شده است(۱۰.۹٪ به ۲.۷٪). آگاهی از برند تجاری افزایش عظیم ۳۰٪ داشته است. (۳۴.۷٪ در مقابل ۴.۸٪)
با کاهش  استفاده از رایانه‌های رومیزی و سرعت افزایش مصرف تلفن‌های همراه در زندگی ما،مردم بیشتر و بیشتر به خرید کردن با تلفن‌های همراه خود اعتماد و تکیه خواهند کرد. شرکت هایی که این موج جزر و مدی رفتار انسان‌ها را نادیده بگیرند در نهایت باید هزینه‌ای را با از دست دادن درآمد و سهم بازار بپردازند.
نتیجه گیری
این مطلب ترجمه و برداشتی از یک مقاله به زبان انگلیسی بوده است و به همین دلیل آماری که ارائه شده است بصورت جهانی و یا مختص آمریکا بوده، اما ما در ایران باید این نکته را در نظر بگیریم که از لحاظ تکنیک‌های وب و کاربرانی که از طریق تلفن‌های همراه خود به وب‌سایت‌های ما مراجعه می‌کنند، کم از کشورهای پیشرفته و یا معیارهای جهانی نداریم، پس نمی‌توان از این موضوع به راحتی گذشت و فقط به این حرف اکتفا کنیم که آنجا آمریکاست و در ایران این روش‌ها جواب نمی‌دهد! اتفاقا مشتریان و کاربران شما دنبال نوآوری و توجه هستند و تمایل دارند همه چیز راحت در اختیارشان قرار بگیرد. پس اگر می‌خواهید از رقبای خود پیشی بگیرید کوچ کردن به سمت سایت ریسپانسیو قطعا شما را خیلی جلو خواهند انداخت. به نظر شخصی من در بین ۱۰۰ سایت اول ایران هم همان آماری که در بین ۱۰۰ سایت برتر دنیا وجود دارد، حاکم است و هنوز خیلی فرصت برای پیشی گرفتن از رقبا داریم البته به شرطی که هرچه سریعتر دست بکار شویم. از این موضوع که بگذریم همانطوری هم که در بالا گفته شد، گوگل دیگر به سایتهایی که ریسپانسیو طراحی نشده اند اعتبار خوبی نمی‌دهد و روز به روز از نتایج صفحه اول گوگل حذف خواهید شد. پس اگر به فکر مشتریان و کاربران خود نیستید، حداقل به فکر اعتبار و امتیاز وب‌سایت خود باشید که اعتبار از بین رفته در گوگل بسیار سخت قابل برگشت است.